farligt att fortsätta med håll?

får ibland håll, senast idag under ett spinningpass. har läst på och förstått att det har med min taskiga kondition att göra, men den är ju under uppbyggnad nu. men frågan är...när jag får håll under ett träningspass, är det ok att fortsätta trampa då? eller är det rent av farligt?
 
Frågan är intressant men hamnade kanske på fel forum, jag tror att om du registrerar dig på
www.jogg.se och ställer samma fråga på där så kommer det svar. Prova med det för jag är också nyfiken på att se vilka svar Du kan få!
Jag är inte helt säker på att det är ett tecken på dålig kondition att man får håll, när jag var barn fick jag det så fort jag ens tänkte tanken på att springa. Då var man dock aktiv och i rörlese under dygnets alla vakna timmar så orken och konditionen var ingen bristvara. När nu medelåldern och förfallet har börjat komma så har jag inlett ett seriöst försök att plana ut förfallskurvan lite. Det innebär att jag har börjat med löpning 3-4 gånger i veckan, eller rättare sagt jag började med att lufsa och stånka i början - nu liknar det mer löpning faktiskt. Det jag vill komma till är att jag inte har känt minsta tillstymmelse till håll överhuvudtaget, därför är jag inte riktigt säker på att det finns en koppling mellan dålig kondis=håll. Jag tror att det delvis handlar om när man äter och dricker inför träning. Men som sagt var fråga joggarna där finns det säkerligen erfarenhet av ämnet.
 
Jag tror det har lite med kondition att göra! Har löptränat hela mitt liv, kom ihåg i början att jag lätt fick håll! Får det aldrig nu! Tror inte det är farligt när jag fick det sänkte jag farten lite(tog även upp en sten å kramade i handen,ett tips då som jag inte vet om det håller idag)
Sonen har även börjat springa å även han hade lite problem med håll i början men det har gått över även där!
Jag kan även äta lätt direkt innan löpträning nåt som var otänkbart i början!

/Janne
 
Magmuskler?

Jag har ingen aning om vad håll beror på, men jag hörde att en förklaring skulle kunna vara dåliga magmuskler. Musklerna orkar inte riktigt hålla i kroppens organ som guppar upp och ner och att själva hållet är när magmusklerna kämpar emot mjöljsyran/har kramp pga trötthet.
 
Här finns det lite mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mjälthugg
Mjälthugg - det låter lite mer dramatiskt ;-)

Verkar inte vara farligt att fortsätta. De gånger jag fått håll har jag fortsatt att löpa. Fast med djupare andetag, något långsammare tempo och genom att försöka "sträcka på magen lite".

Enligt Lexin så är "stitch" det engelska ordet för "håll".
 
Jag är vältränad med fint flås, får ändå håll ibland. Den enda förklaring jag har hittat är att hållet brukar komma när jag har slarvat med uppvärmingen. Hållet går över ganska snabbt så jag brukar bara köra på i ungefär samma tempo. Krama sten tipset fungerar också tycker jag, brukar knyta handen runt tummen istället för en sten.

Kan inte tänka mig att det skulle vara farligt på något sätt med håll. Kroppen brukar säga ifrån på ett tydligare sätt om man skadar sig :p
 
De teorier jag läst som jag även tycker håller rent empiriskt när jag springer är helt enkelt att syresättningen inte hinner med. Att då andas djupare ger en bättre syresättning och det går över efter en stund. Även att sakta ner har givetvis samma effekt då kroppen minskar sin syreförbrukning vid lättare ansträngning.

I slutet av säsongen när min vilopuls gått neråt 40 och jag springer 3milspass så har det där med håll helt försvunnit. Så härda ut och tänj gränserna även om det gör lite ont.
 
wow, tack för alla svar! har läst på lite mer men det verkar ju inte vara farligt på nåt sätt iallafall. gör man någon typ av sammanfattning så verkar det inte komma lika ofta hos mer vältränade personer. får tänja mig lite och träna på mina syreupptagningsförmåga.. ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.