Hajk i Tresticklan

Det här anknyter till min förra tråd om Karolinerleden, men eftersom planeringen har ändrats lite så tänkte jag det var bäst att starta en ny tråd med mer passande rubrik så jag inte missar någon tänkbar tipsare.

Vi planerar en hajk i Tresticklan nästa helg (28-29/9), två pappor och tre tjejer i yngre tonåren, och vill gärna ha lite tips av er som varit där.

Någon speciell del av området som rekommenderas?

Finns det markerade leder och iordningställda övernattningsplatser, eller är det karta, kompass och tält som gäller? (Jag har fått tips om en stuga man kan låna nyckel till). Finns det någon specialkarta, eller är det "grönsaksbladet" som gäller?

Vad gäller eldning så antar jag att det (även i en nationalpark) är tillåtet att elda med död ved som man hittar.

Johan ("undar") - jag har mailat dig angående nyckel mm, skulle du inte fått mailet kan du väl kontakta mig via forumet eller maila mig?

/ Lennart
 
Tresticklan- en pärla!

Hej!
Tresticklan är ett bra val för en helgtur! Och vilken tur du har som får med tonårstjejer ut; såna projekt har jag tyvärr fått ge upp. Men jag har en man som gärna följer med ut, vi var i Tresticklans nationalpark förra sommaren. Då flödade solskenet och bergen gnistrade som av guld, sjöarna glittrade och inbjöd till bad men en hösttur kan vara lika fin (inga knott!)! Vildmarkskänslan är stor, inga hus och vägar, många sjöar och vacker och ganska omväxlande skog, Gles tallskog på höjderna och frodig granskog i sprickdalarna.Vattnet i sjöarna går att dricka utan kokning. Det finns inte så mycket markerad led, en rundslinga på ca åtta km och en stig tvärsöver till norska gränsen. Där finns en stuga som jag tror tillhör DNT. Annars är det bäst med tält, iordningställda lägerplatser finns inte. Går man fritt utanför stigarna är det mycket lättgånget om man går längsmed åsryggarna men betydligt jobbigare att gå tvärsöver. Parkens "huvudentré" når man från vägen Nössemark-Ed. Det är skyltat. En broschyr från Naturvårdsverket finns,(vill du läsa den jag kan faxa den till dej om du vill; det går fort till helgen) men den duger inte att vandra efter. Gröna kartan 10B SO Årjäng täcker det allra mesta av nationalparken, bara sydligaste delen saknas. Tresticklan gränsar till Lundsnesets naturreservat på norska sidan som kan utnyttjas om man vill gå en lite längre tur. Där finns en del stigar och gamla skogsbilvägar,nästan igenvuxna.
Jag önskar er God tur!
Hälsn. BrittMarie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.