Grundkurs i kartprogram.

Kan någon förklara detta med kartprogram för en total novis på området. För de insatta kan frågorna låta dumma men det vore bra om man fick klart för sig grunderna för begreppen.

Är ett kartprogram ett program som innehåller kartor eller används det endast för att rent tekniskt via dtorn föra över waypoints från en annan datakarta till GPS:en. Att det finns gröna och blå kartor mm från lantmäteriet har jag fattat eftersom jag ofta använder dessa på jobbet och då tar ut waypoints via dessa kartor. Men är det ett kartprogram eller är det data kartor?

Jag har för mig att Magellan säljer ett kartprogram men innehåller det kartor och hur pass detaljerade är dessa i sådana fall? Vilka andra kartprogram finns det och vilket är bäst.

Tacksam för svar.
Robert
 
Förklaringar

Ring mig så ska jag förklara, kan tyvärr ej svara via E-post p.g.a. ont i axel av allt datorarbete.

Tel. 021-188106 (även dagtid, uppe till åtminstone kl. 22:30, telefonsvarare då jag inte är hemma)

Per Brune / Västerås
 
Kartprogram och kartor

Hej!

I min terminologi är ett kartprogram ett dataprogram, som man har i sin PC för att kunna hantera kartor och sjökort.

Dessa kartor kan finnas i olika format. LMV använder det sk .rik-formatet. LMV säljer ett kartprogram som heter KARTEX och som ingår när man till ett hutlöst pris köper deras kartor på CD-rom. Se vidare på deras hemsida http://www.lantmateriet.com/. Där kan man också se vad som menas med blåa, gröna etc kartor. Ett annat vanligt format är BSB.

I ett kartprogram kan man naturligtvis på sin dataskärm se på kartorna. Man kan lägga in waypoints och rutter och föra över dessa till GPS-navigatorn. Man kan på så sätt planera sin färdväg och sedan orientera sig med hjälp av GPS'en. Man kan också föra över data från GPS'en. T ex kan man föra över det track, som sparats i GPS'en under en färd i bilen, båten eller till fots och sedan på kartan i PC'n se hur man egentligen färdats.

Mera avancerade kartprogram klarar av att ta in scannade kartor. Man kan alltså själv från sin scanner plocka in en karta i PC'n som en .jpg-, .bmp- eller .tif-fil kalibrera den och sedan använda den för navigeringsändamål. Ett exempel på sådana kartprogram är Fugawi. Fugawi klarar även av LMV's rik-format.

Ett annat exempel på kartprogram är OZIExplorer.

Hoppas detta räcker tillsvidare. Det finns massor av information på nätet och inte minst i andra inlägg här på Utsidan.

Bertil
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.