Grövelsjön och Femundsmarka

Jag planerar en kortare skidtur med tält i Påsk. Eftersom jag inte har så många dagar på mig blir det lite längre söderut än vanligt den här gången. Min skidtur kommer att gå i gränslandet mellan Sverige och Norge i Grövelsjön och Femundsmarka.

Jag startar i Grövelsjön. Förhoppningsvis bär isen på sjön så att jag kan skida norrut över Grövelsjön. Sedan rundar jag Grøtfjellet, Sylfjellet och Rønsjøruten österifrån. Därefter tar jag sikte mot passet mellan Digerhogna och Salsfjellet för att avsluta ner tillbaka till Grövelsjön. Se kartan nedan. Jag hoppas att detta kan bli en fin runda med vacker natur. Jag kommer att ha fyra dagar på mig vilket borde innebära att jag även hinner med en eller två dagsturer/toppturer.

Om någon här har skidat i området så får ni gärna komma med synpunkter och idéer. Är det ett bra val av tur? Finns det några fina toppar att bestiga?

Om inte annat så återkommer jag med en kortare rapport efter påsk och meddelar hur det var.
 

Bilagor

  • Vintertur.jpg
    Vintertur.jpg
    136 KB · Visningar: 1,981
Fin tur :)

Hejsan,

Gick nästan exakt samma tur runt 1:a Maj för snart två år sedan. Gick rakt över Salsfjellet och sen lite mer väster ut än din planering, mellan Elgåhågna och Forborgen. Sen upp till rönsjöen där vi tältade. Nästa dag gick vi passet mellan Rönsjöruten och Gröthogna, som vi passade på att bestiga.

Fin tur med en extra liten krydda och det är att det är gott om bäver nere i Grötån. Nu är det i och för sig den naturliga färdvägen, men vill ändå passa på att tipsa om att ta sig ända ner till Grötån och sen följa den på vägen tillbaka mot Grövelsjön. Klart coolt med mängder med bäverfällda träd :)

/ Stefan
 
Gröthogna

ocH Eljåhogna har jag varit uppe på ett flertal gånger med skidor från Grövelsjön. Utsikt och nedfarter är fina från bägge dessa toppar. Även Salsfjället har bra utsikt och nedfart.

Eljåhogna har lavinfara på östra sidan. Normalt bra att gå upp via Storslågsskaret från öster dvs mellan Elgåhogna och Storslåga och gå successivt uppåt från sydväst. Nedåt samma väg.

Gröthogna ofta barblåst på ostsidan men det kan var bekvämt att gå upp där med skidorna på ryggan och sedan åka utför på västsidan där det brukar samlas trevlig snö i svackan ned mot Rönsjön.

Salsfjället lätt att gå upp från SO och åka ned österut i svackan strax norr om den norra toppen dvs strax söder om texten "fjellet" på din bifogade kartbild..

Thure
 
Tack för bäver- och toppturstips! Låter som att jag har gjort ett bra val av tur :)

Om någon har koll på aktuellt is- och snöläge i området så tar jag tacksamt emot info om det också. Har väl varit en varm vinter över hela landet men höjden över havet borde väl göra att det ser hyfsat ut här i början av april?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.