grönlandskajaker

Hur man bygger en modern, friluftsanpassad, görstark och komposterbar Grönlandskajak finns beskrivet på http://www.adventuro.se/ Därifrån klickar ni er vidare till artiklarna om paddling. Det är ingen byggbeskrivning som där gives, utan endast en illustrerad dagbok om några kajakbyggares svett och vedermödor.

Snart finns även min egen hemsida omgjord och uppfrächad på http://www.geocities.com/byggkajak.

Håkan,
Kosterfjordens Kajakbyggeri
 
Kender du disse bøger. H. C. Petersen har også skrevet en anvisning for hvordan en grønlandskajak bygges, men jeg finder den ikke i just nu, men den er nævnt i Den Store Kajakbog.


BOG
Petersen, H. C., f. 1925 Den store kajakbog
tegninger og fotos af forfatteren, redaktion: Lene Therkildsen
1. udgave på dansk. 1997. 167 sider, illustreret
Forlag: Atuakkiorfik
Emne: kajakker >
Opstilling i folkebiblioteker: 62.83 >
Med litteraturhenvisninger
ISBN: 87-558-1265-1
Pris ved udgivelsen: kr. 248,00
Indhold: Kajakkens dele og opbygning ; Kajakkens form og udvikling ; Kajakkens redskaber ; Kajakken udenfor Grønland

-------------------------

BOG
Kajakker
redaktion ...: Keld Hansen og Birthe L. Clausen, kajaktegninger af Alex Secher
1991. 55 sider, illustreret
Forlag: Vikingeskibshallen i Roskilde
Emne: kajakker , Grnland
Opstilling i folkebiblioteker: 62.83
Udgivet i forbindelse med udstilling
Udvalgt litteratur: side 56
ISBN: 87-85180-18-1
Pris ved udgivelsen: kr. 75,00
Indhold: John Heath: Den grønlandske kajak og dens canadiske forbindelse. H.C. Petersen: Kajaklege og øvelser. Johannes Rosing: En dramatisk kajaktur ved årsskiftet 1899-1900. Kristine Raahauge: Fangst fra kajak i Nanortalik kommune. Svend Ulstrup: Kajakbygning i Grønland og Danmark
 
svar

Jo jag känner till dessa böcker. Jag har läst dem och jag synes de är väldigt bra! Jag anser dock att byggandet av en grönladskajak mer liknar måleri,teckning eller krukmakeri, det är med andra ord en kunskap som är omöjlig att förmedla på annat sätt än med handgriplig vägledning.

Men har man väl gått på kurs, (som jag också gjorde hos Svend Ulstrup i Danmark och hos Svante Djärv i Dalarna), då ger dessa skrifter mycket intressant teoretisk och historisk kunskap. Pedersen skriver bl.a. att för de gamle var inte rörligheten i den lätta trästommen det viktiga, utan styvheten.

Håkan, Kostrfjordens Kajakbyggeri
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
C Elegans Tips på havskajak för älskare av Grönlandskajaker Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.