Grönlandskajak liknande Qaanaaq 512

Läste lite om Qaanaaq 512 och tycker det verkar vara en rätt intressant kajaktyp. Finns det fler av samma typ på marknaden, kanske till lite lägre pris? Är det någon som har en Qaanaaq och kan berätta lite om den här på forumet. Liknande kajaker får ni givetvis också skriva om. Helst glasfiber eller plast, hemmabyggen är trots allt lite mer tidsödande.

Många kajaker ser mer eller mindre stöpta i samma form. Med relativt stor sittbrunn,stora packluckor med stort packutrymme och roder.

Ser jag till min egen användning än så länge så inskränker det sig till dagsturer av det lite kortare slaget. Då skulle en kajak med mindre packmöjlighet passa bra. Längd och bredd kan man nog inte påverka så mycket, men lägre däck och kanske lite lägre vikt vore eftersträvans värt. Med tanke på det packutrymme många kajaker är begåvade med verkar det som om de allra flesta kajak köpare ska på veckolånga expeditioner. Snarare än en helgtur på platser där sommarcaffeérna ligger tätt :)
 
Den har jag kollat en del på och den är fin. Den måste tyvärr byggas. Det finns en till salu här på utsidan men den är byggd för en rätt liten person.

Borde det inte finnas fler kajaker av den här typen tillverkade av "stora" tillverkare, eller är det en verklig nich marknad.

Valley verkar ha några kajaker som liknar typen dvs q-boat och anus acuta. Fast en Point 65 x-lite kanske är jämförbar i uppförande. Min kunskap inom ämnet är starkt begränsad, jag jämför bara mått och kanske framför allt utseende på de bilder jag hittat på webben.
 
Kolla in North Shore Mystic. Klart mindre än X-lite.
sweden_faltboot; sa:
Med tanke på det packutrymme många kajaker är begåvade med verkar det som om de allra flesta kajak köpare ska på veckolånga expeditioner.
Själv tycker jag inte det spelar någon roll om man ska ut lördag-söndag eller två veckor. Sakerna tar lika mycket plats ändå. Ska man övernatta är det mysigt att kunna ta med tält, sovsäck, liggunderlag, kök mm.

Jag paddlar gärna North Shore Fuego på övernattningsturer. Liten kul kajak som är rolig att leka med i hög sjö.
 
Erik Sjöstedt skriver lite om Qaanaaq 512 på sin sida och har som vanlig länkar till de flesta som har skrivit något annat.

http://www.kajak.nu/prylar/erikskajaker.php

Eftersom jag köpte Qaanaaqen av Eriks i vintras så har jag en del egna funderingar efter ett knappt halvår i den trivsamt lilla båten.

Det första är såklart att en lätt och liten kajak är till en början skrämmande rank men efter en tid går det över och bekymmrar inte nämnvärt. Manöverdugligheten och hur kajaken svarar på paddeln mer än uppväger att det kanske inte är den lämpligaste kajaken att duka upp lunchen på fördäck på. Om man ger sig på att paddla helt utan roder och skädda så får åtminstone jag acceptera att det inte går lika fort när det blåser mycket frånlandsvind och det inte går så mycket sjö. Den lovar upp lätt och det krävs att jag ständigt kompenserar för vinden. Å andra sidan är den i lä större delen av tiden så fort det går lite sjö eftersom den är så låg och när den är lastad är det överhuvudtaget inget problem. Och lasten är väl det som man verkligen ska tänka på om man vill ha en liten kajak. Det går att få mig sig både tält, sovsäck, kök och allt annat för några dagars uteboende men då ska man absolut vara en minimalist av rang. Båten kommer absolut bäst till sin rätt om man snarast utnyttjar den för just paddling, inte som utflyktsbåt - då finns det bättre, eller som campingkryssare - då finns det verkligen bättre. Som leksak är den dock ypperlig och fungerar ändå till det mesta som man vill använda en vanlig havskajak, långa expeditioner undantaget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.