Gröngölingen i farten igen! :-)

Så där! Nu har jag NÄSTAN bestämt mig för en Vista. Då kommer nästa steg. Vad behöver jag mera och vad finns med i paketet? Som jag har förstått det så behöver jag

- ett PC-program för att transportera waypoints mellan PC och Visa (möjligen heter det MapSource?)

- en PC-program som hanterar kartor - kan man välja mellan OZIExplorer, Fugawi - och kanske något mer?

- en karta eller fler... om jag vill ha en kart över Sverige, även norra Sverige, samt helst också städer - vad väljer jag då? Och Norra Finland?

- kan jag skanna själv - om ja, - behöver jag något mer program för att "få till det"?

Vore tacksam om någon ville klara ut om jag har fattat rätt...

/Lissu
aka
Lisbeth
 
Lissu; sa:
- ett PC-program för att transportera waypoints mellan PC och Visa (möjligen heter det MapSource?)
Det kan alla program värda namnet göra. Du väljer kartprogram utifrån dina krav och sedan använder du samma program för att hantera kartor, landmärken, rutter och spår.

Garmins MapSource är det ENDA program du kan använda för ladda ner kartor till GPS:en och det antar jag du vill om du köper en Vista? MapSource får du med alla Garmins kartor. Läs mer i tråden "Kartprat" där jag gått igenom mycket av detta alldeles nyligen, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16369
- en PC-program som hanterar kartor - kan man välja mellan OZIExplorer, Fugawi - och kanske något mer?
Dessa är generella kartprogram som till skillnad från MapSource kan hantera i stort sett vilka kartor som helst inkl. egna inskannade och förmodligen är bättre om du skall jobba med sakerna i PC:n. Men du kan INTE föra över dessa kartor till GPS:en. Bara landmärken, rutter och spår.
 
Exciting Navigator

Tack för tipset - ser intressant ut! Har du själv erfarenshet av det? Kan du jämföra med andra program?

All info uppskattas...

/Lisbeth
aka
Lissu
 
Hur använder man programmet

Har laddat hem den 20 Mbyte stora filen och installerat. ”Helpen” är helt tom förutom att man får veta programversion. Men hur sjutton använder man programmet ?. Vilka kartor supportas ?. Jag lyckades få programmet att ta reda på vadjag har för GPS och när solen går upp och ner.

Per
 
Betänksam

Hm - nu blir jag betänksam... Om en erfaren användare blir förbryllad - hur skulle då jag reagera? :)

Allvarligt talat - jag förstår om ingen kan tala om för mig exakt vad jag ska välja, men finns det något ställe jag kan jämföra utbudet på mjukvara för att själv försöka fatta ett beslut. Som det nu känns så vet jag inte om jag ens vågar fundera på att köpa en GPS - det verkar vara större snårskog här än bland vanlig mjukvara...

/Lisbeth
aka
Lissu
 
Don't worry be happy

Hej,
Skall försöka reda ut kartbegreppet enligt min ringa erfarenhet.

Mapsourse: används mest för att ladda ner kartor till den GPS. Detta format är det enda formatet som kan laddas till din Vista. Möjligt att skicka rutter och Waypoints oxå

Kartex: Lantmäteriverkets kartor RIK format, och endast RIK format.

Fugawi3: används för visa kartor på PC.
Möjligt att koppla din Vista till PC och då visas din position på PC'n. Möjligt att skicka rutter och Waypoints oxå.
använder de mest kända kartformaten som tex RIK som sverige kartorna samt BSB som är sjökort, dock ej Garmins kartor

Oziexplorer: Samma funktion som Fugawi3 & SeaClear inte RIK format?

SeaClear : Samma funktion som Fugawi3 & Oziexplorer
Mest för sjökort BSB

Vilket du väljer är vilken typ av kartor du skall ha, annars är de ganska likvärdiga. Välj ett och var glad, ngt program är bättre på en del men sämre på nästa etc.
Fördelen med Kartex och Lantmäteriets kartor är att de har en bra sökdatabas, men väldigt dyra kartor

Föredrar själv Fugawi3, som jag mest kör med sjökort på Laptop när jag landstiger brukar jag växla till Gröna kartan för att se vad som finns på land, lite jobbigt att släpa med sig Lappen i bilen.

/Stu
 
Re: Betänksam

Lissu; sa:
Hm - nu blir jag betänksam... Om en erfaren användare blir förbryllad - hur skulle då jag reagera? :)

Allvarligt talat - jag förstår om ingen kan tala om för mig exakt vad jag ska välja, men finns det något ställe jag kan jämföra utbudet på mjukvara för att själv försöka fatta ett beslut. Som det nu känns så vet jag inte om jag ens vågar fundera på att köpa en GPS - det verkar vara större snårskog här än bland vanlig mjukvara...

/Lisbeth
aka
Lissu

Hej Om du i huvudsak skall använda dig av Lantmäteriets kartor (på CD) så är valet ganska enkelt anser jag, då är Fugawi (www.soltek.se) det som gäller pga att Fugawi läser LM:s kartor direkt (.rik) I övriga kartprogram så måste du klippa ut snuttar från LM:s kartor och kalibrera varje snutt
Jag har både OZI o Fugawi men använder aldrig OZI numera
/Runar
 
Bra sammanfattning av Runar

Runars sammanfattning tycker jag är bra.
Personligen har jag klippt ut alla ”mina” skridskosjöar i Kartex, klistrat ihop snuttarna till en större karta i Paint Shop Pro och kalibrerat i OziExplorer. När jag kommit hem ritar sedan ut trackfilen på kartan och skriver ut på papper.

Ytterligare en begränsning i Kartex som nog inte kommit fram i denna diskussion är man bara kan ha en trackfil på kartan, och utskriften av trackfilen alltid är svart.
I OziExplorer (och förmodligen också i Fugawi) kan man ha flera trackfiler öppnade samtidigt vilket jag ofta utnyttjar då jag via E-post får trackfiler från andra i långfärdsskriskoföreningen som åkt på samma sjö/sjöar men i en annan grupp, och då kan man jämnföra var man åkt.

/ Per Brune
 
Re: andra program

svenne200; sa:
Ett alternativ är Exciting Navigator, se http://www.excitingsoftware.com
Hur kan du nämna det som ett alternativ för någon som skall välja program när du själv har problem att göra saker i det som du inte ens kan reda ut tillsammans med utvecklarna??! Lysande support...

Jag har så svårt att förstå utvecklare som gör ett nytt program när det finns spridda och väl fungerande saker. Antingen måste man vara mycket bättre än de etablerade eller så skall man vara mycket, mycket billigare. Allt annat vore ju att lura användarna. Exciting Navigator är definitivt inte gratis så är det verkligen mycket bättre?
 
Hmmm

Hmmm. Jag hittade en intressant tråd, http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15300

Här ställer Kurt Esko en fråga om Exciting Navigator som ett alternativ till Fugawi och Ozi. Kurt Esko är också namnet på en av fyra anställda på företaget som marknadsför programmet så det är ganska uppenbart att han inte ställer frågan för att han är intresserad av svaret utan bara försöker framställa Exciting som ett alternativ till Fugawi och Ozi.

Kurts fråga kommer efter att en annan av företagets anställda oblygt gjort reklam för programmet i inlägg här. De fick duktigt med stryk på internationella debattforum när de gjorde detsamma där.

Självklart har ingen något att säga Kurt om Exciting Navigator men till undsättning kommer "användaren" Sven Andersson.

Låt mig gissa att antingen är Sven densamma som Kurt eller så är de kompisar. Oavsett hans identitet är nog Sven den enda användaren av programmet. Kanske lika bra det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.