Grilla grönsaker?

För att höja den kulinariska nivån på cykelturerna har jag nu efter en del letade köpt en grill (ej engångs) som med lite vilja och några snören/band kommer att rymmas på pakethållaren på cykeln.
När jag var runt på en stor del av stans butiker som säljer grillar så hittade jag detta på Clas Ohlson

8873113157662.jpg


Man ska kunna grilla grönsaker på denna. På bilden kan jag identifiera champinjoner och tomater.

Nu inskränker sig mina grillkunskaper till att grilla korv och kött (helt nötkött och hamburgare).

Är det någon som ha någon erfarenhet av att grilla grönsaker eller ska man ringa ICA grilljour http://www.ica.se/om-ica/pressrum1/...efon-med-kockar-hjalper-till-med-grillningen/ som dom gör reklam för på TV?

Jag äter det mesta utom lever och dill, och inte gärna oliver. Har inga allergier.

/Per
 
Grönsakernas smak koncentreras om man delvis torkar dem, paprika aubegine och flera andra grönsaker blir mycket goda om man grillar dem.
 
grilla allt!

Ett tips är att man kan grilla i stort sett vad som helst om man lägger det man vill grilla i ett aluminiumknyte och kryddar, ev tillsätter lite olja eller marinad etc.

Gott att grilla direkt på grillen är: ananas, aubergine, zucchini, paprika, chilifrukter, tomat, svamp, lök, pickles, rotfrukter, broccoli, och mycket annat.

Bara fantasin sätter stopp :)

/sgte
 
Haloumni i skivor som man "fräser på" mot slutet så de blir lätt brunflammiga

Färsk grön sparris som man lägger i alu-folie med salt och en stor klick smör. Låt den ligga länge.

Det enda man bör passa sig för är att bränna grönsakerna. Många grönsaker bör ligga på grillen länge, men blir det svart så blir det inte gott såklart

Öva på :)
 
Funkar väldigt bra å skippa folien och ringla lite olivolja, dra några varv med pepparkvarnen och lite flinksalt.

btw vad är det för grill du har köpt?
finns ju små klotgrillar å då funkar det super å skipa folien när man grillar sparris å andra saker.


Haloumni i skivor som man "fräser på" mot slutet så de blir lätt brunflammiga

Färsk grön sparris som man lägger i alu-folie med salt och en stor klick smör. Låt den ligga länge.

Det enda man bör passa sig för är att bränna grönsakerna. Många grönsaker bör ligga på grillen länge, men blir det svart så blir det inte gott såklart

Öva på :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.