GP powerbank!

Har en galaxy 4 och den borde klara 4-5laddningar kanske i vintras fick jag ut ca 3 och den var ny.. den tar laddning bättre och bättre efter några uppladdningar
den har ett uttag som ger drygt 2 ah som är tänkt att ladda platta med... ger snabbare laddning av mobilen
 
Energiförlusten vid laddning är drygt 40 procent, så den där laddaren, med sina 12000mAh, kan ladda ett batteri på 2000mAh tre gånger.
 
Ja det stämmer nog bra tror jag, tänkte lite slarvigt när jag skrev ;) hade nog i huvudet att man stoppar i laddaren varje kväll och då är ju batteriet sällan helt urladdat...
 
Energiförlusten vid laddning är drygt 40 procent, så den där laddaren, med sina 12000mAh, kan ladda ett batteri på 2000mAh tre gånger.

Kan du förklara det där? Varför och hur förlorar den energi? Och varför så mycket förlust?
Beställer man en 12k mAh laddare så förväntar man sig att det är det man har att använda.
 
Kan du förklara det där? Varför och hur förlorar den energi? Och varför så mycket förlust?
Beställer man en 12k mAh laddare så förväntar man sig att det är det man har att använda.

Batteripacken innehåller säkert 12 000 mAh, men ett batteri tillgodogör sig inte 100% av den energi man stoppar in. Jag vill minnas att man brukar räkna med att man behöver stoppa in minst 120% av batteriets kapacitet för att det ska bli fullt. Men det varierar lite mellan olika typer av batterier och hur de laddas.

Det skulle då innebära att med de där 12 000 mAh så kan du bara ladda 10 000 mA.

I det här fallet så stoppar man ju heller inte in energin från powerpacken direkt i batteriet, den passerar telefonens laddkrets också. Den har antagligen inte 100% verkningsgrad.

Och en del telefoner är kasnke gjorda så att de tar för givet att när de får ström "utifrån" så kan de passa på att dra lite extra ström. På bärbara datorer har man ju sen lång tid tillbaka haft olika "energisparprofiler" beroende på om de körs på batteri eller extern ström. Men om den externa strömmen även den kommer från batteri så blir det ju "fel".


MEN, en väldigt viktig detalj: Energi mäts inte i Ah. Energi mäts i Joule. Joule är detsamma som Ws. Effekt gånger tid. Ah är bara ström gånger tid. Det saknas något: Spänningen.

Ett batteri på 5 V 1000 mAh innehåller alltså mer energi än ett batteri på 3,6 V 1000 mA.

Så om den där packen ger 12 000 mAh på 5 V (USB) så motsvarar det alltså över 16 000 mAh i ett 3,6 V litiumbatteri.

Men risken finns att packen innehåller litiumbatterier på 3,6 V 12 000 mAh. Då är det i mina ögon snudd på vilseledande marknadsföring. Det skulle behövas en standard för hur man anger innehåll i såna där batteripaket.
 
Du han få svar ser jag.

Det handlar som sagt om verkningsgrad.
Det finns 12000mAh i den där laddaren. Du kan använda alla (nästan) utav dem, men alla kommer inte överföras till nästa batteri.

Ju snabbare du laddar, desto sämre verkningsgrad. Snabb laddning (hög ström) leder till mer värmeutveckling, och den värmen kommer just från den energi som du matar in i batteriet.
Långsam laddning är energieffektivare, men på en mobiltelefon kan, som sagt, telefonen få för sig att dra mer ström när den laddas.
Vid "normal" laddström har jag för mig att verkningsgraden är drygt 60%, men ta den siffran som en fingervisning.

Sen har du effektförluster på vägen. Bara att transformera battericellernas egenspänning till 5V kostar en del, om jag inte minns fel.
Är mottagarbatteriet i dåligt skick kommer det förkasta ännu mer av inkommande energi.

Om vi sen ser till praktiken så tappar ett Li-Jon-batteri 20% av sin ursprungliga kapacitet under ett års lagring vid 20 graders temperatur (källa saknas, men mellan tummen och pekfingret). Mer om det lagras varmare, mindre om det lagras kallare.


Överladdning kommer också ta ut sin rätt över tid.
Tillverkare och säljare vill gärna få oss att tro att en modern laddare aldrig kan överladda ett battieri, vilket är skitsnack. Risken är betydligt mindre med dagens laddare, men det är ändå lätt att överladda och skada batterier.
Att ladda fulla batterier som legat ett tag bara för säkerhets skull är ett bra sätt att överladda.
Det har att göra med hur "smart" laddaren är och det finns ett antal olika sätt för en laddare att avbryta laddningen.
Det bästa sättet är temperautövervakning, men sådan laddare hittar man enbart i laboratoriemiljö.
Vi dödliga får nöja oss med -ΔV (i bästa fall), vilket innebär att laddaren bryter när spänningen i batteriet plötsligt sjunker något. Detta händer då cellen polvänds kemiskt när den är full, vilket visar sig som en sänkning i spänning.
Problemet är att ett fulladdat batteri inte kommer visa denna "dip" i kurvan då det redan är fullt. Laddaren kommer fortsätta tills den fattar att batteriet är fullt. I bästa fall fattar den det inom någon minut, men annars kommer den fortsätta tills dess att överhettningsskyddet slår till. I båda fallen har det skett en överladdning.

Ladda aldrig ett fullt batteri!


Sen tappar batteriet kapacitet vid användning också. 1000 cykler stoltseras det ofta med, men det som aldrig nämns är att detta måste vara cykler av standardiserad laddning. För NiMH och NiCd betyder detta att laddningen ska ske med 0,1C under 16 timmar, alltså 200mAh för ett batteri på 2000mAh.
Laddar man med annan ström blir det helt andra siffror. De som gjort undersökningar (minns ej källa = nypa salt) har kommit fram till att 500 cykler är närmare sanningen för en normal användare (då är överladdning inte inräknad).


Alltså....
Räkna med hälften av vad som står på batteripacket. Då blir du inte besviken =)
 
Så om den där packen ger 12 000 mAh på 5 V (USB) så motsvarar det alltså över 16 000 mAh i ett 3,6 V litiumbatteri.

Men risken finns att packen innehåller litiumbatterier på 3,6 V 12 000 mAh. Då är det i mina ögon snudd på vilseledande marknadsföring. Det skulle behövas en standard för hur man anger innehåll i såna där batteripaket.

Jag skulle vilja påstå att det garanterat är litiumbatterier på 12000mAh, för det är det laddaren påstår sig innehålla =)

Nu är vi något över mina kunskaper i ämnet, men tänker du rätt nu.

Att en cell med 5V i egenspänning och 12000mAh innehåller mer energi än en 3,6V dito är jag med på, men...

Det är ju ett litiumbatteri som ska laddas i andra änden också, så det borde ju inte bli någon förlust där.

Laddare ..... ... USB ..... ... Mottagare
3,6V 1,14A => 5V 1A => 3,6V 1,14A.

Om man transformerar om spänningen transformeras ju strömmen lika mycket åt motsatt håll. Uteffekten påverkas ju inte utav detta, och därmed inte heller kapaciteten. P = I*U.
Bortsett från omvandlingsförluster, naturligtvis.

Eller tänker jag galet nu?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.