Glittertind vecka 7, 2011

Allt prat om expeditioner till sommaren fick det ju att börja krypa i mig och en känsla av att man vill ut mycket snabbare än så infann sig så där lite spontant liksom. Jag var på Keb med en expedition i år vecka 7 och väder och vind gjorde att den gav mycket bra träning inför värre berg måste jag säga. När man är ute och åker skidor och mitt på berget blir påhoppad av 20 sekundmeter i -27 grader då gäller det att ta rätt beslut.

Jag bor i Göteborg och bara runt 10 timmars bilfärd (med stopp för lunch etc) så ligger det lilla samhället Veoli på cirka 1000 meters höjd. Därifrån går det cirka 25 km skoterspår till stugan Glitterheim på 1384 meters höjd. Sedan ytterligare cirka 6 km men med 1000 meters stigning ligger toppen Glittertind. Det låter väl en som en lagom liten spontanexpedition?

Dag 1: Göteborg - Veoli
Dag 2: Veoli-Glitterheim
Dag 3: Glitterheim-Glittertind-Glitterheim
Dag 4: Glitterheim-Veoli-Göteborg

Jag har 3-mannatält som dock är bekvämast för 2 om jag skall vara ärlig, liten pulka, bensinkök, GPS, termosar etc och en Volvo V50 för transport. DNT anser inte att man behöver någon klätterutrustning för Glittertind men vintern kommer högst troligt göra det till en krävande expedition ändå och bra träning.

Enligt Via Michelin kommer biltransporten kosta kring 1500 spänn. Blir vi 4 stycken i bilen så handlar det om en spottstyver alltså i rena pengakostnader. Någon som kommer sig lockad att hänga på?
 
Tjena!

Det där lät skitkul! Jag har en ny V70 om det behövs större bil :) Dock väldigt lite utrustning. Jag kommer bestiga Mt Blanc i sommar. Har inte mkt erfarenhet, men kondition, mentalitet o motivation för tusen. Kanske höras lite närmare om det o diskutera ett upplägg?

Ha de gött!
Teo
 
Teodor; då vet jag vad vi skall prata om på resan i alla fall, eftersom jag varit på Mont Blanc redan men också planerar ny expedition med dragna erfarenheter från den första ;)

Jag har ingen takbox, skulle vara ett positivt steg framåt. Eller har V70 sådant där litet praktiskt hål i baksätet som man man sticka in dem i? För det har inte V50 heller utan man får fälla en plats helt där bak :-/

Jag kommer plugga till våren så tid är flexibelt för min del för övrigt men tror på bäst träning i jan-feb.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.