Glapp Generation 6

Ej annonserad här av någon anledning. Kanske för att den börjar se ut som om den går i serieproduktion. Som ickejävig vågar jag lägga in en länk:

http://www.snabelslash.com/bo/?m=3&equip=108

Lite frågor:

Material i bindning? Ser inte ut som aluminium men med tanke på hur tjock den är så antar jag att den är det. Halvhård?

Material som används för att göra avgjutning av sulan?

-Palle
 
Hej Palle, kul att du hittade den ändå!

Materialet är aluminium, vi har tillverkat bindnigen i en annan kvalisort än tidigare, 3mm. Den har visat sig kunna bockas väldigt snyggt och ändå vara stark nog för att kunna damma omkring i vrakisen.

Vi har gjort avgjutningen i ett epoxispackel, viktigt om man vill få det lätt är att blanda in ordentligt med "fyllning" i spacklet. Vi har arbetet med både glasbubblor och fibrer.

/Bo
 
Grymt!

Blir det "kommersialisering"?
(Jag menar, säljer du nu eller möjligen senare?) Skoavtrycket skulle man kanske kunna göra hemma om resten och ett skoavtryckskit kommer med posten...

Hur tänker du/ni?

Igen; Toksnyggt! Hög vill-ha-faktor!
-p-
 
Re: Grymt!

olle11; sa:
Blir det "kommersialisering"?
(Jag menar, säljer du nu eller möjligen senare?)

Jag har medvetet hållit lite lägre profil med de här skridskorna eftersom de säljs. Vill naturligtvis inte bryta mot forumreglerna och göra reklam för våra produkter.

/Bo
 
Vart finns dessa komersiella skapelser?

Vart finns dessa komersiella skapelser?

Det ser ut att vara en bra typ om man hittar bekväma skor som går att använda till annat.

/Mats
 
Vad hände med sulan?

Kunde man få en utförlig "haverirapport" från hr Bo G. om vad det var som hände med grillan under Vikingarännet. Och - har du alltid reservskridsko med, även på långlopp på bana?

Hälsar Ulf S

(PS Imponerande tid trots haveri!)
 
Re: Vad hände med sulan?

usilfver; sa:
Kunde man få en utförlig "haverirapport" från hr Bo G. om vad det var som hände med grillan under Vikingarännet. Och - har du alltid reservskridsko med, även på långlopp på bana?

Fälverket har analyserat haveriet och man kan läsa följande:

"..den (skridskohållaren, sh) var monterad så att den drog bakåt / nedåt. Remmen över tån (som påstås ha tjänstgjort i över 3000km) var rejält sliten och höll inte längre spänningen. Efter ett par skär hade den "glappat" (sic!) upp och släppt trycket på skon, vilket gjorde att sulan inte längre tryckte an ner mot stoppkammen. Det var alltså gummirepet (shockcorden) i kombination med utsliten rem som var boven i dramat. SH'n var monterad som ett sling över vristen och sedan ner i en krok bakom hälen på skridskon. Den bakåtriktade kraften gjorde att när tåremmen släppt greppet om skon, kunde tån lyftas över stoppkammen, och SH'n drog skon bakåt ur bindningen."

Reservskridskon har jag ofta med mig. Extravikten på 310g kan jag leva med, speciellt om det är det som avgör om jag kan genomföra loppet eller tvingas bryta.

/Bo
 
Kidnappar tråden en stund

Bo, hur löser du reservskridskofrågan?

Har sjäv funderat ibland men inte hittat den givna "unisex-lösningen" för både höger och vänster känga. Detta givet att man kör glappbindning med epoxiplugg som stoppkam. Mao ej sulspår.

Känns inte helt perfekt att ha en klassisk reservgrilla med remmar och fast häl.

/Oscar
 
Fjärdebrunn; sa:
Har sjäv funderat ibland men inte hittat den givna "unisex-lösningen" för både höger och vänster känga. Detta givet att man kör glappbindning med epoxiplugg som stoppkam. Mao ej sulspår.

Det borde väl fungera att ha en skena och både höger och vänster "framdel" med sig?
 
Fast hur ofta behöver man en reservskridsko? Är det så ofta att man behöver fundera över detta så känns det som om konstruktionen är felaktig.
Dessutom är det bra att reservskridskon passar de flesta kängor så att man kan hjälpa andra.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.