GIS-Russa för vektorkartor i img-format

I fjol fick jag en testlicens för det navigationsprogram som bland annat Konstantin Galitsky (förf. till GPSMapEdit) gjort. Programmet är föreligger nu i kommersiell version även om utveckling pågår. Prövade idag. Kan tyvärr inte visa screenshots då jag inte lärt mig det på PPC ännu (programtips mottages tacksamt).

Först och främst, man behöver inte kunna en enda rysk bokstav för att ladda ned och betala det från den engelska versionen av siten. Programmet i sig kan visas i såväl engelska som ryska. Skärmbilden på PPC är mycket trevlig med behagliga färger, inte Garmin Ques isket gula. Skärmhanteringen är bra, och man kan få kartan över hela skärmen. Topokartor ser bra ut, och de fula plumpar som finns i garmingpsmottagarnas redovisning av bl a lövskog är ersatta av rimligare presentation.

Programmet tar emot NMEA0183 och innehåller en egen översättare till garminprotokoll så man behöver inte använda GPSproxy. Det fungerar för övrigt inte med GPSproxy framför. Russa som programmet i sig heter kan inte visa låsta kartor eftersom det inte finns någoon möjlighet att lägga in motsvarande Unit ID (jmf diskussionen om GPSproxy).

Med GPSgate före kan jag använda Russa samtidigt med Garmin Que och ha topokartor jämte City Select eller Bluechart. Que får då garminprotkoll från GPSproxy. Som GPS använder jag Royaltek 2001.

Att skaffa

Betalningsanvisningar sker över https

Kreditkort kan användas men även banköverföring till tysk, brittisk, finsk eller japansk bank. Uppgifterna är kompletta, med IBAN och BIC/SWIFT kod. På min faktura finns adressuppgifter till två tyska banker Dresdner Bank och Deutsche Postbank.

Priset är 29 euro. Rekommenderas för de experimentvilliga. Licensen gäller uppgraderingar (inom v.1)

P.S. jag har en anmärkning så länge - nämligen att växlingen mellan delkartor i topokarta inte fungerar. Hr inte hunit kolla varför än. Men det är lätt att byta delkarta manuellt om de ligger i olika foldrar.

Länk:

http://gisrussa.com/

Välj English i övre högra hörnet. Tidigare var det babelfish översättning, nu har det fått hjälp med översättning av hemsida och program. Ingen språkanmärkning på programmet.
[Ändrat av jonasolof 2005-10-24 kl 15:38]
 
Snabbt mittåt. Svensk topokarta ser rätt konstig ut med märklig färgsättning, medan den belgiska såg helbra ut. Måste undersökas - när tid ges.
 
Todo list för programutvecklingen enligt hemsidan:

Mätning av avstånd
Nationella datum och koordinatsystem (ska pusha för RT90 som Konstantin redan hjälpt till med)
Autrouting
Manuel utläggning av rutter och "genomföring av dessa?"
proximity waypoints (inställbara larmavstånd)
export-import av waypoints i formatet OziExplorer WPT
Möjlighet att lägga in röstanteckningar i waypoints
Möjlighet att lägga in tracks utifrån i formaten PLT,MPS,GDB,GDB2, och GPX

Plus en som handlar om något man kan göra med gjort färdspår. Läst men ej förstått:)

Den skarpa versionen körs i demomod tills man registrerat sig. Det finns även en Lite-versionen, den visar inte img-filer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.