galdhöpiggen???

Bergsbestigning...

Det finns två vägar upp på Galdhopiggen, en från fjällstationen (som jag inte kommer ihåg vad den heter) och en från Juvvashytta (eller nåt liknande). Den senare betyder att man kör nästintill hela sträckan upp med bil och går sedan över nån glaciär till toppen. Mesvägen.
Den andra leden, är markerad hela vägen från fjällstationen och är en trevlig dagstur, åtminstone i sol och klarblå himmel...
Rätt jobbig, men överkomlig.
Utrustning, dagturssäck med lite käk, regnkläder etc. och ett par kängor. Mycket block och sten samt djup snö högre upp.
(Samtidigt med oss gick en tysk i jeans, jeansjacka samt lågskor, så det går väl det med ;) ).
Det finns bemannad toppstuga där jag tror dom sålde lite fika och sånt.
Ska ni sova i tält rekommenderar jag att ni lägger er en rejäl bit ifrån fjällstationen dels för att det kostar en massa pengar att tälta där, dels för att en "jättelik" parkering är belagd precis intill. Mkt omysigt.
Annars har de otroligt fina fjäll och dalgångar i Jotunheimen.
Hoppas ni får en trevlig resa.
Har du några andra frågor är det bara att höra av dig.
Ylva
 
Inlines, och 15kr till glass på toppen, är ungefär vad du behöver.
:)

Vil du göra en bestigning i Norge så finns det mycket trevligare toppar än Galdhöpiggen. Speciellt om du vill klättra, för du skrev ju inlägget på klätterforumet, och det behövs ingen klättring för denna höga men lätta topp.

tibet; sa:
hej på er!

Vad krävs för att bestiga Galdhöpiggen i början på juni? Viken utrustning är nödvändig? tillstånd?

mvh Lars
 
Galdöpiggen????

Om man är ute efter en lättbestigen men folktom tom så är Surtningsua en perfekt topp. Antingen knatar man över Bessegen bland 1 miljard människor eller så tar man båten till andra sidan sjön och blir därifrån upp till toppen mer eller mindre ensam.

Att rekommendera helt klart!!! / Manne
 
Början på Juni...

Har en känsla av att det kan vara ganska så mycket snö vid den tiden, har aldrig varit där vid den tiden men det skulle inte förvåna mig om skidor och snöspade skulle vara en bra del i utrustningen.
 
Re: Början på Juni...

Alpinos; sa:
Har en känsla av att det kan vara ganska så mycket snö vid den tiden, har aldrig varit där vid den tiden men det skulle inte förvåna mig om skidor och snöspade skulle vara en bra del i utrustningen.

Jag har varit där över kristi himmelsfärd, och det funkade fint. Toppstugan var stängd när jag var där men man kan skaffa nyckel från Juvasshytta tror jag. Ingen försäljning el dyl i toppstugan när vi var där. (Det som Ylva kallar fjällstationen är Spiterstulen). Kolla in http://www.juvasshytta.no/tur.html ett citat från juvasshyttas hemsida säger väl nått om nivån på turen: "Aldersgrense for å komme med på turen er pluss / minus 7 år."

Kartorna är Jotunheimen Vest+ Aust, finns på kartbutiken i sthlm för 225:-
 
Jeg får vel legge til at om du skal gå til piggen fra juvashytta er det sikkerhetsmessig obligatorisk å gå i sikringslag med rep over isbreen (om ikke breen har smeltet siden jeg var der... :). Fra Spiterstulen er dog dette ikke nödvendig, men for å gjöre turen interessant er det bra å gå rundt, dvs. start fra spiterstulen - juvashytta - piggen - spiterstulen.

Kan ellers anbefale Falketind. Dette er en ganske dryg tur på 10-13 timer (fra "baslägret" nederst av fjellet). Selve toppen er liten og brant på alle kanter så litt sikring med snöanker er en fordel. Dog, ingen klatring alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsa1977 Kebnekaise, Galdhöpiggen men mer...? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.