Frukost

Tjena
Ska i sommar ut på min första fjällvandring och behöver matråd.
Hemma äter jag alltid gröt till frukost och antar att det är lämpligt även på vandringen,
men finns det mjölk med extra lång hållbarhet eller annat man kan ha till?

Övriga råd ang. kost som är praktisk på vandringen?
 
Det finns torrmjölk, blanda ut med vatten så är det "mjölk" igen. Barnmats hyllan eller på bakhyllan brukar dom stå.
 
Hej!

Brukar blanda klippta rågflingor (körs i mixern) med torkad frukt i färdiga portionspåsar hemma .
Eventuellt även/eller en halv påse varmakoppen frukt/blåbärssoppa.
Vid tilllagning blandas grynen med kokhett vatten i tallriken, vila under lock i ca 2-3 minuter, klart att ätas.
Utöver detta till frukost:
- Oboj
- Hårt bröd med gräddost / jordnötssmör / salami
(- några skivor mörkt mjukt bröd de första dagarna)
- The

Lunch och middag
- Långa turer (10-14 dagar) = nästan enbart frystorkat
- Mellanlängdsturer (6-9 dagar) = hälften "riktig mat" + hälften frystorkat
- Kortturer (1-5) = "riktig mat" + någon påse frystorkat i reserv

Fika
- Varmakoppen
- Kaffe + kakor
- Dagspåsar med torkad frukt+nötter+choklad
- Färsk frukt de första dagarna

Kvällsfika
- Varmakoppen
- The
- Hårt bröd med pålägg

Vill minnas att det brukar landa på ca 900 gram per dag vid längre turer.

Mvh,
Rickard
 
Om inte kolhydrater redan är förbjudet, så kommer det ju i alla fall snart förbjudas. Så det är ju lika bra att redan nu återgår till traditionell frukost d v s stekt fläsk, för en vandring lämpligen rökt sidfläsk.
 
Havregrynen packar jag i små påsar, en för varje dag. Sen brukar jag ha med hemkokt äppelmos (tjock) och russin till. Mums! En knäcke macka med kalles kaviar och lite ost till och sen kaffe, te eller portions oboy. De första dagarna brukar jag ha med en bit färsk gurka, vilket är gott att skiva på mackan.
 
Havregrynen packar jag i små påsar, en för varje dag. Sen brukar jag ha med hemkokt äppelmos (tjock) och russin till. Mums! En knäcke macka med kalles kaviar och lite ost till och sen kaffe, te eller portions oboy. De första dagarna brukar jag ha med en bit färsk gurka, vilket är gott att skiva på mackan.

Gurka?! 99% vatten ju! ;P
 
Tidigare körde jag också havregryn i mixern för att få "blixtgröt" till frukost, men sen jag fick barn har jag insett att det är enklare att bara köpa grötpulver från barnmatshyllan, färdigt med frukt och mjölk och allt. Kostar 40 kr för ett halvkilo.
 
men finns det mjölk med extra lång hållbarhet eller annat man kan ha till?

Övriga råd ang. kost som är praktisk på vandringen?

Pulvermjölk funkar bra. Om man har en halvliters plastflaska med (typ PET men med större öppning - det finns några randiga de säljer juice i som jag har använt om man nu inte vill köpa en nalgene förstås) så är det bra att blanda till mjölken på kvällen så är den klar på morgonen. Dessutom smakar den bättre när den har fått stå ett tag.
Med hjälp av några stenar funkar närmsta jåkk som kylskåp.

Som någon nämnt här så är det bra att göra iordning portionspåsar så att man bara mäter upp så mycket vatten man behöver och kokar.

Man kan också torka lite äppelskivor i ugnen och blanda i gröten. (eller köpa torkad frukt).

Själv är jag lite skeptisk till smaken på barngröten. Men prova hemma om du tror att det är ett alternativ.
Tidigt i min vandringskarriär hade någon inbillat mig att man skulle köra välling till frukost. Och dum som jag var testade jag inte tillräckligt innan och fann att det smakade rent vidrigt. Som tur var passerade jag fjällstuga med proviantförsäljning på vägen så att jag kunde komplettera packnignen med havregryn till gröten ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MalinSa Vad äter ni till frukost och lunch? Fjällvandring 37
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.