• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Vad äter ni till frukost och lunch?

Hej!

Jag är på G med en del frågor här på forumet :)

Nu undrar jag vad ni har med er till frukost och lunch när ni fjällvandrar? Jag har alltid haft med mig fullkornsbröd och nån mjukost och lite annat, men det kanske finns bättre alternativ, som dessutom väger mindre? :)

Hur gör ni?

Frukost: Välling, russin och tre Wasa Sport knäckebröd med kaviar alt baconost.

Lunch: nyponsoppa alt blåbärssoppa + tre knäckebröd enligt ovan.

Frukost: 150g musliblandning mjölk (mjölkpulver/vatten) samt en kaffe.
Alt 130g gröt med lite sylt och mjölk.

Lunch: Potatismos en ölkorv eller köttfärs samt lite mjukost i potatismoset.
Alt Coscous, ölkorv, mjukost
Alt nudlar

Alla mina måltider väger ca 150-170g, frukost, lunch och middag.
Därtill kommer choklad, nötter, torkad frukt som äts under gång, ca 200g samt välling på kvällen och någon kaffe eller varma koppen under dagen.

Dygnsration på ca 700-750g mat :)!

Lunchen blir lite olika beroende på sällskapet men frukost blir i princip alltid grovt bröd med smör, salami och kaffe. Både smör (100% riktigt smör såklart) och salami håller länge i ryggsäcken. Gröt kanske är mer vikteffektivt men som jag ser det kan jag lika gärna stanna hemma om maten inte är en njutning. Kaffet görs i pressbryggare och från och med förra säsongen mals bönorna på fjället... Kokkaffe hållet inte måttet! :)

Frukost: 2½ dl. havregryn med russin. Efteråt kaffe.
Lunch: 2 dl. bulgur + 35 g. torkat kött/fisk. 2 msk. matolja i för att öka kaloriintaget. Lunchen tillreds på morgonen och ätes kall under färd. Kaffe.
Middag: som lunchen fast nu varm! Kaffe.
Kvällsmat: som frukost, fast utan kaffe.

Nu undrar jag vad ni har med er till frukost och lunch när ni fjällvandrar?
Sist körde vi med Axa Havre Gröt Blåbär i 50 grams påsar till frukost. Helt suveränt. Jag åt 2 påsar per morgon och tjejen en. Och när det var säsong så plockade vi färska blåbär och toppade med det samt hällde i lite möljkpulver och sötningsmedel/suketter. Se till att handla i tid bara för vi tömde lagret på flera butiker inför vandringen.

Lunch varierar beroende på om vi går en lång/kort dag och om vi kan handla i någon stuga eller inte. Finns det möjlighet att köpa mat i stuga blir det ofta köttbullar i gräddsås eller annan konservburk beroende på vad som finns med makaroner eller mos. Går vi äter vi något lätt på dagen som ölkorv och bröd (mjukt i början av turen) med mjukost. Är vi vid lägret redan vid lunch så kan det bli koreanska Kimchi Ramen nudlar de hittar du i asiatiska matbutiker och det är helt andra nudlar än vad de vanliga matbutikerna säljer. Mer matiga och mycket mycket godare. Brukar skiva ner några vitlöksklyftor i den samt torkade blandade grönsaker som finns att köpa på påse. Finns mer smaker också av nudlarna en kyckling/champinjon tror jag det var som var galet god. Sen brukar vi ha med massor av påsar (obs inte konservburk) med tonfisk som vi lagar då och då med makaroner, snabbris eller pasta som vi bara har lite med oss och köper resten i stugorna. Behöver du många påsar tonfisk så var ute i god tid hittade dem bara på ICA vill jag minnas. Ungefär så.

Mixgröt till frukost, råg/havregröt, russin, smör, bär. Kaffe, rågkex med pålägg.
Lunch soppa, frukt, kaffe. Middag aptitretare under tillagningen, gryta eller stuvning av fisk, fågel eller kött. Fruktsoppa och kaffe med rågkex och ost.
Dagsmatpaket 850-1150g/ snittvikt kilot.
Mat är grunden för en
go tur

Frukost
Klipper sönder rågflingor med mixerstav, 1-1,5 dl, tillsätter sedan nötter och torkad frukt.
En portion per påse som sedan tömmes i kastrull och tillsätter kokhett vatten, låt dra i ett par minuter sedan klart att äta. Utöver det hårt bröd med något till, tex jordnötssmör, gräddost, tubost etc.

Lunch
Pasta, ris, tortelini, cous-cous, nudlar + lämplig tillsats (korv, torkad frukt, bacon etc).

Mvh/Rickard

Någon som har koll på kaloriintaget i er mat?
Med mina 750g -isch...så ligger jag på ca 3000-3500 kcal.

Nästa vecka så startar jag min 27 dagar tur, så har faktiskt ätit upp mig 3-4kilo :)!
Tycker att vikttappen börjar ungefär efter 5-6 dagar på vandringarna...

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
CyberJunkie Vad äter ni?? Fjällvandring 44
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
CB från GBG En vägbeskrivning till Frippes Fall Fjällvandring 1
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 8
Huml3 Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge? Fjällvandring 17
dallan Till fjälls med lågskor Fjällvandring 49
packåsna Tältråd: ersättare till MH Skyledge 2.1 Fjällvandring 1
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Luth färdtips till Litnokstugan Fjällvandring 6
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 6
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
smux Nattåget till norrland - ny operatör Fjällvandring 20
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
Clutha Meisehketjahke till Ekorrdörren Fjällvandring 3
Lipo Transportmöjligheter från Storlien till Duved? Fjällvandring 3
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
erik_odal Vandringsstrumpor till barn? Fjällvandring 12
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 14
DJ Bila till Hardangervidda Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lenagirl Normalrutterna till Mont Blanc, nyheter och ändringar för i år Fjällvandring 1
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 30

Liknande trådar

Logga in