Friluftssäkerhet ett helhetsgrepp över friluftssektorn

Hej!

I ett försök att arbeta preventivt mot olyckor inom friluftsektorn håller vi på att försöka skapa oss en bild över hur mycket tillbud och olyckor som sker.

Det finns i dag väldigt lite statistik och det mesta bygger på gamla siffror och endast olycksfall som renderat i besök på akutmottagning motsvarande.

Vi vet att det finns ett stort mörkertal vad gäller sk tillbud. Händelser som kunde föranlett skada på människa eller på materiel, natur motsv. Detsamma gäller olyckor där skada uppstått.

Det som oftast inte framgår är hur skadan uppstått. För att kunna försöka påverka tar vi tacksamt emot
olycksfall och tillbudsrapporter.
Du hittar ett formulär på http://www.cffs.se

mvh Peter Kardin
 
Lite lustigt är ju att ni skriver att ni vill skapa "certifiering, normer och regler som är anpassade för friluftslivet. Detta behövs eftersom äventyrs och upplevelsenäringen och friluftslivet i övrigt blir mer och mer extremt medans de flesta utövare har mindre och mindre bakgrundskunskap om vildmarksliv" ... vidare... "men det behövs göras mer för att inte riskera liv och hälsa när man vistas i vildmarken".

Samtidigt har ni som månadens tips detta: "Ibland utnyttjas gaskök där behållaren är kopplad till brännaren via en slang. Många utnyttjar restvärmen från köket genom att ställa behållaren ovanpå kokkärlet!"

Men seriöst! Om ni vill att de som har lite kunskaper om friluftsliv inte ska råka illa ut, kanske ni ska börja med lite mer basic tips än att värma gasbehållaren ovanpå brännaren...oavsett om det är ett matkärl mellan så är det kanske inte det ett särskilt genomtänkt nybörjartips va?!
 
Vad är syftet? Vem står bakom (såvitt jag kan se enligt hemsidan är det två personer bara). Har ni något uppdrag från myndigheterna i ryggen?

Christian
 
Re: Är det ett skämt eller försöker ni ragga bidrag från staten och EU?

Sven S; sa:
Är det ett skämt eller försöker ni ragga bidrag från staten och EU?

Förstår inte din kommentar. Skulle bidragsraggande vara det enda alternativet till ett skämt (i det här fallet).

Jag tycker inte det låter som ett skämt, snarare väldigt bra initiativ. Jag tycker att det preventiva arbetet/tänkandet ibland försummas. Inget fel i 1a hjälpenkurser och räddningsövningar, men man naturligtvis i första hand försöka undvika olyckor genom att vara medveten om riskerna (som exvis Magnus Fischer resonerar: http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/938.htm).

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2005-11-14 kl 10:45]
 
Re: Re: Är det ett skämt eller försöker ni ragga bidrag från staten och EU?

Kalle G; sa:
Förstår inte din kommentar. Skulle bidragsraggande vara det enda alternativet till ett skämt (i det här fallet).

Jag tycker inte det låter som ett skämt, snarare väldigt bra initiativ. Jag tycker att det preventiva arbetet/tänkandet ibland försummas. Inget fel i 1a hjälpenkurser och räddningsövningar, men man naturligtvis i första hand försöka undvika olyckor genom att vara medveten om riskerna (som exvis Magnus Fischer resonerar: http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/938.htm).

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2005-11-14 kl 10:45]

Om man vet vad KY utbildning är så finns ju risken att man kopplar det till bidragstagande från EU.

Däremot så ställer jag samma fråga som någon annan skrev:

Vilka är "de" och vad har de för mandat ?
är de två personer som känner att det här med säkerhet helt enkelt är eftersatt. och vill göra ngot åt detta, vilket i sig är hedervärt.

Eller har de något mandat från räddningsverket eller regeringen eller någon annan organisation och blivit satta att göra detta, för att på något sätt tvinga igenom en ökad säkerhets nivå på frilufts utbildningar eller liknande. Vilket i sin tur förmodligen med tiden kommer att slå igenom till privatpersoner.

Sedan kan man ju ställa sig frågande till hur de ger sina månads råd/tips. Jo karta och kompass är viktigt, men att beröra det i två tader utan att förklara varför eller hur. tja vad ger det igentligen för den som inte kan läsa en karta eller hantera en kompass. men allt tar ju ett tag o trimma in så det kan ju vara något sådant.

/Torbjörn
 
???

Allvarligt, är dom allvarliga? Om ni frågar mig så känns allt otydligt och skumt. Militärtrams... Regler och certifiering för vad? gå till fjälls? tända en tändsticka? knyta skosnörena korrekt och propert? Lägg ner...

Mvh Kaj
 
Ja första frågan som jag ställer mig är ju, är det ett företag, en stiftelse, en förening eller vad?

Under Om oss är det en presentation av två personer... inget om själva "centret".

Och om man nu är ett sånt där centrum som forskar om friluftssäkerhet, borde man då inte ha nån form av anslag för forskningen och inte behöva sitta och tigga repporter på utsidan?

Det är misstänkt likt (men behöver ju inte vara) ett fenomen som jag ofta sett på Internet: några som kommit på en fin affärside där man kan "lura" andra människor att göra själva arbetet och sen tjäna pengar på det.

Det finns t.ex. sajter där man man kan skicka in dikter och få dem publicerade i en bok. Mot betalning. Man får alltså betala för att jobba och sen tjänar nån annan pengar på det man skrivit.
 
Det har väl förekommit flera "trådar" av liknande slag. "Cerifierad kajakledare" och liknande där ett visst företag/organisation/person ansåg sig vara bäst på att veta vad som är bäst. Det var lite troll-tråd över det.

Finns det inte tillräckligt med "fjällsäkerhetsråd" redan!?
 
Säk A Fjäll & friluf???

Hej!
Ser detta som två olika diskussioner/ämnen dels det här med tillbud och olycksstatistik och dels en fråga om certifiering/formella kompetensbevis.

När det gäller statistik över olyckor och tillbud kan jag bara välkommna ett organiserat arbete, titta bara på SKFs säkerhetsarbete och tillbudsrapporter vilket jag tycker är ett föredöme. Frågan är bara vem som skall vara ansvarig för ett sådant arbete. När det gäller klättring har ju som jag nämnt SKF fantastiskt bra koll. Hur det är med fjällaktiviteter vet jag inte men det skulle förvåna mig om inte fjällsäkerhetsrådet har något att säga, vet i alla fall att de har koll på exempelvis lavinolyckor.


När det gäller formella kompetenskrav har jag argument både för och emot. Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion och den pågår i de flesta forum där mer seriösa utövare/ledare/utbildare/guider finns.

Som det nu är i Sverige finns egentligen inga formella krav på certifiering eller liknande ens när det gäller komersiellt friluftsliv förutom inom vissa aktiviteter (t ex Forsränning vilket regleras av sjöfartsverket) Däremot finns flera frivilliga formella kompetensbevis exv klippklättringsinstruktör, bergsguider, fjällledare, folkhögskolelärare etc. Jag tror att svenskt friluftsliv blir väldigt stelbent och trögt om det skall ställas lagliga krav/normer på alla som arbetar som ledare. Det finns en viss risk att utvecklingen går mot att det blir ungefär som i Storbrittanien där man måste ha formell kompetens för i stort sett allt. Ett bättre sätt är kanske att erbjuda/skapa bra frivilliga utbildningar/utbildningsvägar för olika typer av ledare som sedan kan användas som ett konkurrensmedel i "kriget" om kunderna. Att utbildning är nödvändigt för olika typer av ledare ser jag som en självklarhet frågan är bara hur, av vem och i vilken omfattning.

När det gäller de här killarnas arbete med CFFS kan jag bara instämma med några av er andra. Vilka är de egntligen, vad är det för typ av organisation, vem är finansiär osv helt enkelt vad har de för legitimitet för det de gör. Jag tycker det verkar lite som om de här grabbarna vill skapa något slags säkerhetsföreskrifter för alla friluftsverksamheter i stil med de säkerhetsföreskrifter som finns inom försvaret. Man kan ana ganska stor inspiration från de meriter de själva anger nämligen militärhögskolan...

Ja, det är väl bäst jag slutar skriva nu...har alldeles för mycket att säga om detta ämne så jag får väl lägga lite band på mig.
 
Jag noterade att skribenten enligt profilen skall ha skrivit 17 inlägg, men klickar jag på länken där så finns där bara det inlägg som inleder den här tråden?

Just att se vad folk skrivit förut brukar ju vara ett bra sätt att se hur seriösa de verkar vara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.