Friluftsbyxa strech i tum stl?

Både Haglöfs och Fjällräven har supersnygga friluftsbyxor med stretchdetaljer MEN har bara stl i 36, 38 osv. Jag har stl 27/34 i jeans, är det helt omöjligt att hitta snygga byxor som inte är jeans till hundaktiviteterna?

Tips mottages tacksamt.
 
Hej,
jag antar att det inte är om storleken anges i tum eller damstorlekar som är frågan, utan att du vill hitta rätt storlek?

Har du spanat in Lundhags Traverse? I mitt tycker en superbra byxa, och den finns från strl 34 dam. Kolla t ex här (lite svårt att navigera men Produkter - Kläder - Sommar - Polyester/Bomull - Traverse).
http://shop.lundhags.se/
Dyr men grymt välsittande!

Billigare och med goda omdömen är också Milo Roti, som sägs vara små i storlekarna så S kanske passar? (Navigera: Friluftskläder - Byxor - Milo Roti.)
http://www.northstar.se/

Edit:
Ser att du har rätt långa ben i förhållande till midjemåttet på jeansstorleken, kanske är det en del av problemet att hitta välsittande byxor i båda ledderna?
En del märken, t ex The North Face, har modeller i Long förutom Regular, och t ex Fjällräven har ju en del modeller i rålängd som du själv får klippa/sy upp. Fast då var det ju att få rätt midjemått, förstås.
 
Senast ändrad:
Kolla byxor med "Long"

Om du vill ha byxor med långa ben sm är stretchiga skulle jag rekommendera Lundhags Traverse eller The North Face Apex Trekking (Long)
 
Lundhags Traverse...

...är helt gudomligt sköna!

Jag hade samma problem som du - fast tvärtom.
Traverse är som jag upplever det ganska smala i midjan så jag beställde ett par som var lite rymligare - D storlek istället för vanlig.

Sambon anv'änder tjejmodellen - röda - som hon stormtrivs i.

Just för hundsport saknar jag en rymligare benficka på sidan istället för som nu frampå låret. Men med tanke på hur sköna brallorna är så uppvägs detta med råge.
 
Hur funkar det med fjällkarta i benfickan? Tillräckligt stor ficka så man kan ha kartan i byxorna tycker jag är viktigt för vandring.

...är helt gudomligt sköna!

Jag hade samma problem som du - fast tvärtom.
Traverse är som jag upplever det ganska smala i midjan så jag beställde ett par som var lite rymligare - D storlek istället för vanlig.

Sambon anv'änder tjejmodellen - röda - som hon stormtrivs i.

Just för hundsport saknar jag en rymligare benficka på sidan istället för som nu frampå låret. Men med tanke på hur sköna brallorna är så uppvägs detta med råge.
 
Lundhags Traverse

Tack för alla tips! Mitt problem var stl 34/36 med extra lång benlängd, vilket jag hoppas på Lundhags som det ser ut. Osäker på deras hemsida om det bara är herrstl som finns extra långa, men har mailat och fråga.

De Fjällräven som har rålängd var liksom ingen rolig passform på, men det är en smaksak så klart.

// Lisa
 
Traverse är supersköna men har en svag punkt. Sömmen i benslutet släpper gärna. Om du köper ett par så lägg gärna en extra söm över den existerande som förstärkning. På mina har sömmen på båda benen gått upp lite, förmodligen pga en viss nötning från terrängen.

Överlag en kanonbyxa som används året runt - fjällturer, klättring, vandring, hundaktiviteter, skidåkning etc. Står emot väta bra och kan med fördel impregneras över de blötare delarna av året. Stretchpanelerna är guld värda och bidrar starkt till komforten. Visst, de släpper in en del vind men det kan i vissa lägen vara en fördel. Ventilationskedjorna på sidorna är också ett stort plus och används flitigt.
 
Lundhags, bara långa ben på herr stl

Tydligen finns det inte Lundhags Traverse med långa ben på dam. Bara i herrstl.

Blev hänvisad till Alewalds sport, Sthlm, kanske få testa de andra där också.. trist. Behöver ca 85 cm i innerbenlängde på troligtvis stl 36 byxa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aron1900 Friluftsbyxa lager 157 Kläder 25
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
langby McKinley Strech Pant Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.