Fråga:snöläge Storulvån.

Hej
Finnes här någon som har koll på hur närfjällen i storulvån har det med snö. Getryggen är av störst intresse.
 
Tack

Den där freeridesidan blir nog bra när den blir mera använd. Tack för dina tips. Kvarstår att jag skulle vilja ha ögonvittnesskildringar av dagsläget.
 
Mycket snö!

Ett citat från personal på Storålvåns fjällstation daterat den 12 april 2004.

"Det har nu snöat enormt mycket i några dagar här på Ulvån, och just nu blåser det inget heller. Vill ni komma upp och njuta av snön så kan det vara läge ganska snabbt, för det verkar bli ganska varmt snart."
 
Kanon igår!

Enligt de som jag pratade med så bjöd gårdagen på den bästa skidåkningen för säsongen i Storulvån.
När de ringde från Blåhammaren så sa tydligen hon som svarade att det kommit 7dm nysnö i helgen. Själv kan jag intyga att det kom en hel del nysnö i området för vi var insnöade i tältet ovanför Sylstationen i två dygn... :-/
 
Storulvån

har fått rejält med puder de senaste dagarna. Besteg Getryggen senast igår och det låg knädjupt med puder överallt och det bara fortsatte snöa! Gissar att det kommer att vara fina förhållanden senare i veckan om solen kommer fram, eller att det iallafall slutar blåsa så jäkligt.

/K
 
Nyss hemkommen

Ostsidan (sidan som veter mot stationen) av Getryggen var full med snö och folk i förrgår. Skitbra förhållanden, synd bara att backen är så flack. Tväråklumpens nordsida var delvis isig.
 
Hej!
Kom från Storulvån i förrgår, kunde dock inte gå upp pga dålig sikt, efter suttit inblåst i Helags under två dagar.
Dock var bilen insnöad och en massa snö hade kommit. Tyvärr kunde jag inte utnyttja denna möjlighet denna gång.

Jonas
 
Sylarna då?

Hej

är det någon av ovanstående som varit upp på sylarna i närtid och kan rapportera om snö/isläge? Vi åker upp idag och tänkte göra traversen på fredag eller lördag.
/fredrik
 
Re: Sylarna då?

bmx2hell; sa:
Hej

är det någon av ovanstående som varit upp på sylarna i närtid och kan rapportera om snö/isläge? Vi åker upp idag och tänkte göra traversen på fredag eller lördag.
/fredrik

Jag gjorde ett misslyckat toppförsök (dålig sikt) på storsylen förra tisdagen med en grupp. Vi mötte senare en dam som sade sig ha gått igenom drivan nära toppen samma dag. Hon hade blivit hängandes i armarna ett hål med fötterna dinglandes över sylglaciären och hennes man hade dragit upp henne.

Jag såg inte själv incidenten och vet inte hur nära kanten hon var. Men det är på sin plats med en varning för mycket instabila hängdrivor på Sylarna.
 
Usch då.

Hoppas på bra väder på fredag. Jävligt läskigt om det är dålig sikt och instabila hängdrivor. Blir nog hursomhelst rätt jobbigt att spåra runt traversen i såpass mycket snö som det verkar vara. Vi får väl se, kanske får köra toppturer med brädan istället för att hacka med isyxor och stegjärn.

//fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.