Forskajak som allround

Hej
Funderar på en forskajak till sommaren. Har aldrig paddlat någon förr så givetvis ska jag testa ett par stycken innan/om jag slår till.
Tanken var att de är lättare att ta med sig i tex cykelkärran och att de är tåligare än en i glasfiber.
Men hur är de att paddla i andra vatten än de är avsedda förr?

/g
 
Saknar kursstabilitet

Forskajaker är utmärkta i forsar där kraven på manöverbarhet är avgörande. Forskajakerna svänger på en femöring, vilket är bra i forsar, men förödande vid havspaddling.

Att paddla forskajak på havet är lika olämpligt som att åka vasaloppet med snowboard.

/Joakim
 
Yukon exp.

En forslåda är bra i forsen och duger bara till det. Men du kanske ska ta och titta på en Prijon Yukon Exp. fungerar bra både på platten och ner för en typ klass två fors, men det är en tur kajak och ingen forskajak.

/micke
 
En idé

Säkert prövat och avfärdat, men iallafall.
Skulle man inte kunna konstruera en kajak med mer variabel kursstabilitet?
Om man gör en mer uttalad skädda, borde det ju göra en hel del.

Visst, fortfarande inte så att du får en kombinerad fors- och expeditionskajak men kanske något som funkar både i forsar och lugnvattnen mellan dessa?
Vattnets telemarkare, så att säga :)
 
Lös skädda.

Det finns de som satt på löstagbar skädda på forslådor. Det blir vilsammare att hålla rak kurs men den korta vattenlinjen i förhållande till en turkajak gör att det blir trögpaddlat i varje fall om man skall paddla tillsammans med de som har konvetionella skärgårdskajaker.

Men den där finske elitpaddlaren som har rekordet på svenska kusten paddlade faktiskt en ca 4 eller 4,5 meters polyetylenlåda runt Norge med tanken att kunna landstiga i svår sjö så visst går det.

Thure
 
Okej. Det är väl bara till att glömma det då.
Har inte så stor erfarenhet av olika kajaker. De gånger jag paddlat har varit i lånade eller hyrda turkajaker.
Vad jag är ute efter är en kajak som är lätt att ha med sej på cykelkärran. Den får alltså inte är för tung men ändå tålig och som klarar de flesta typer av vatten, både hav, sjö/åar och fors.

Prijon Yukon Exp. som Micke nämner verkar ju vara en skaplig allround men jag hittar ingen bättre info på nätet om dem. Någon som vet? Det finns kanske andra vettiga alternativ?
 
Har precis köpt en Yukon expedition men det är fortfarande is på sjöarna så jag har inte hunnit testa den än! :)

Men allt vad jag har hört sett och läst så ska det vara en sjukt bra kajak som fungerar överallt. Ja om du inte ska ned för de värsta forsarna förstås! Men de har paddlat i colorado-floden med den också så jag tror den överlever i princip allt? Men den är stor och ganska tung så det är inte nån kajak du bara tar i handen och går iväg med...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.