Forskajak för vågsurf

Det tycks vara ganska vanligt att använda äldre forskajaker som surfkajaker för vågsurf. Jag funderar på att skaffa en sådan och vill gärna ha tips på vilken typ av kajak jag ska leta efter.

Typ av forskajak?
Vilka mått kan vara lämpliga?
Tips på specifika modeller som fungerar bra?

Jag tänker mig att en lite längre forskajak borde vara bättre när man ska paddla ut mot vinden än en kort forskajak? Kajaken ska i första hand användas längs sydligare delarna av svenska västkusten (Laholm-Varberg) och kanske Klitmöller i danmark. Tanken är också att den ska fungera för mycket enkel forspaddling.

Tacksam för hjälp!

//Andreas
 
kayak for the surf

Hi Andreas, your right a short kayak isnt usually the best. So the newest freestyle kayaks while fun in big surf are difficult to get beyond the break and you end up just flipping over backwards or and getting washed back, unless there is rip to make advantage of (where the water is pulled back out).

I would recommend something longer but still with a flat hull like a Pyranha Zone 1 which comes in different sizes for the paddler. Its popular in the UK as a versatile kayak on the river and surf. I also use it when teaching as its fast and will catch waves easily.

You can contact us if you want more advice.

MVH

James / Kajaktiv
james(at)kajaktiv.se
 
Du bör kolla på river-run kajak. Det är en lite längre forskajak med surfande egenskaper (platt botten). Tror de är runt 250cm.
Men det bästa är att köpa en freestylekajak som man kan sätta fenor på. Dock är de lite jobbigare att paddla ut i motvind. Tror inte det finns några river-runner med möjlighet till fenor. Men det funkar ju även utan fenor.

Du kan säkert få mer tips på forspaddling.com

//Gustav\\
 
Slalomkajak

Vill man ha en bra allround surfkajak köper man en slalomkajak

http://www.youtube.com/watch?v=JkcX3WO3mb8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=-A7S_1SmFz4&feature=related

Moderna slalomkajaker är 3.5m och relativt platta i botten det finns även äldre 4m kajaker med plattare bottenform som funkar OK också. Riverunners funkar också OK

Med en slalomkajak kan du surfa det mesta dom är även så snabba att du kan paddla ifatt vågor.

Det brukar finnas beg slalomkajaker kolla på forspaddling.com

Hans Friedel
 
numera finns ju även ett växande utbud av renodlade surfkajaker, kolla in Aterras sida så hittar du en hel del info
 
Jag tackar för många bra tips!

En av tankarna med att köpa en begagnad forskajak är att komma undan lite billigt eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer uppskatta surfandet med mindre kajak jämfört med havskajaken.

En annan tanke var som sagt att kunna paddla lite enklare forspaddling också och det vill jag nog helst inte göra med Atteras glasfiberbåtar som iofs är fina och rätt kul att paddla.

Det var när jag paddlade Atteras båtar som jag upplevde att jag hade svårt att ta mig ut mot vinden, särskilt med de kortare båtarna. När jag tog fram den egna havskajaken gick det mycket bättre.

Fler tips mottages tacksamt.

//Ala
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.