Försvarets marschkänga (Tretorn)

Hej!

Fick hem ett par kängor i dag jag beställt, försvarets marschkänga (tillverkare Tretorn). Här är en bild på dem:
http://www.bbfab.se/bilder2006/05-105.jpg

Men de var så förbannat stora! Jag beställde storlek 40, men de var till och med för stora på farsan som har 42.

På sulan står det 24. Och på flärpen står det B41. Vilken av dessa är storleken tror ni? Om 24 är storleken, hur mäter de då? Knappast milimeter, för det är vad mina fötter är.

Några tips på vad jag ska säga när jag returnerar dem för ett nytt försök? Vill gärna ha ett par som passar. :)
 
Har du iläggssulor i dem? Foten som skall i bör ha tunna yllestrumpor t ex knästrumpa 90 samt yttersocka vit, frottestickade bägge under foten. Sen sväller din fot ca 1 storlek när du gått milen.
Prova igen innan du ger upp!
 
Har du iläggssulor i dem? Foten som skall i bör ha tunna yllestrumpor t ex knästrumpa 90 samt yttersocka vit, frottestickade bägge under foten. Sen sväller din fot ca 1 storlek när du gått milen.
Prova igen innan du ger upp!
Det är alltså två-kanske tre centimeter för stora. Jag tror inte strumpor fyller ut så bra. :)
Om din fötter är 24 millimeter långa så förstår jag att storlek 40 blir för stort. :)
Haha, oj då. Jag menar givetvis 24 centimeter! :)

Men ingen som vet vad betäckningarna kan tänkas stå för då?
 
B41 bred läst storlek 41. Har du 40 normalt borde de passa med rätt utrustning i kängan och på foten. Med iläggssula och sockor på foten bör du ha plats till två fingrar bredvid varandra bakom hälen inne i skon utan att bottna framtill.
Pröva igen. Trelleborg gjorde gummisulan, kängorna gjordes nog någonstans i skobältet runt Örebro.
 
B41 bred läst storlek 41. Har du 40 normalt borde de passa med rätt utrustning i kängan och på foten. Med iläggssula och sockor på foten bör du ha plats till två fingrar bredvid varandra bakom hälen inne i skon utan att bottna framtill.
Pröva igen. Trelleborg gjorde gummisulan, kängorna gjordes nog någonstans i skobältet runt Örebro.

Och eftersom det var många år sedan Trelleborg gjorde gummisulan, så är den numera ganska hård och halkig.
 
Sulans mjukhet och skaftets är ju viktiga om kängan skall fungera i praktiken. Referensbilden visar 40 talsmodellen. Tung rejäl arbetssko. Skicket beror inte bara på hur de förvarats även om de är obrukade.
 
En skicklig skomakare kan byta ut hela gummisulan för dig. Men passformen de kängorna är verkligen dålig.
 
Hej på er. :)

Tack för svar. Tanken är inte att jag ska gå milen utan mer ha nåt när jag rör mig i skogen. Blir inga längre färder vad jag kan tänka mig. Ville ha något robust, stryktåligt och grovt i skogen. Och 200 kr för ett par grova kängor kändes bra.

Så jag får nog gå ner 1 eller 2 storlekar för att de ska passa utan att trockla på mig fyra lager strumpor. Men en skön sula måste jag ha i. De var väldigt hårda i botten.
 
Har ett par sådana där i nätt storlek 45 i förådet. Går möjligen att skida, åka skridsko eller steppdansa med - inga klackjärn behövs. Kanske något för de som inte gillar de kontinentala rullsulekängorna? Inköpta oanvända för 25kr (för dyrt) på något överskottsställe.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.