Första hjälpen i södra Sverige ledvandring

Vandring på leder, ”sydsvenskt nära” bebyggelse och mobiltäckning, svenskt klimat vår-sommar-höst, ensam.

Vad har Du i första hjälpen, till vad? Vilka olyckor tänker du dig, hur långt vill du klara dig själv? Berätta mer om ditt FH-paket!
 
Nivån när man kan fortsätta är väl plåster, behöver du femte förbandet bör du nog uppsöka VC eller Sjh. Torrfodermaten kan få hög fart på magen så något bromsande kan behövas.
Skånelederna har egen hemsida och är utmärkta. Alla terräng utom fjäll. https://skaneleden.se/

go tur
 
Jag söker inte hjälp med mitt första förband, jag suger bara på att göra mig förstådd bland detta forumets målgrupp. Jag tyckte det vore intressant att höra olika resonemang och se vad folk tar med sig.

Om du bara plåster och diarrémedicin, är det något du brukar behöva? Plåster är logiskt men diarréer räknar man väl inte med om man är normalt frisk. Är det en ålderskrämpa eller något du råkade ut för även som ung på vandringar, är det kanske att du glömmer att koka vatten du dricker eller slarvar med hygien? Vad tänker du ex kring ett kraftigare skärsår? Osannolikt eller nåt du buschcraftar en lösning på? Hur rengör du ett brännsår och rycker du fästingar med fingrarna som på de gamla goda tiden?
 
Plåster, för små sår.
Skavsårsplåster/tejp för skavsår/stukning.
Pincett för stickor.
Värktabletter "för all tillfällig värk och feber".

Jag skulle inte vilja ta bort något av det och det innefattar allt som jag själv haft behov av. Det ligger ett bandage och en sax i det lilla kitet som jag packar ned. Saxen används en del till annat. Bandaget skulle jag kunna skippa men det ser bra ut.
 
Plåster, för små sår.
Skavsårsplåster/tejp för skavsår/stukning.
Pincett för stickor.
Värktabletter "för all tillfällig värk och feber".

Jag skulle inte vilja ta bort något av det och det innefattar allt som jag själv haft behov av. Det ligger ett bandage och en sax i det lilla kitet som jag packar ned. Saxen används en del till annat. Bandaget skulle jag kunna skippa men det ser bra ut.
Lägg till några kompresser, sårtvätt (servetter eller en mycket liten flaska Klorhexidin), och kanske några Steristrips för att ev kunna tejpa ett skärsår. Glöm inte en fästingborttagare för den delen av landet. Kanske även en elastisk binda.
 
Skavsårshäfta och en liten Victorinox med pincett och sax räcker ganska långt. Kompresser kan man improvisera av bitar av tyg från t ex kläder. Diskmedel eller tvål kan användas för att rengöra sår tillsammans med vatten från sjöar eller bäckar men det medhavda dricksvattnet är förstås bättre. Kanske passerar man ett boningshus där det finns resurser.

Mobil är klart användbar vid knepigare situationer. En position med koordinater kan förmedlas till räddningstjänsten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoW Kurs i 1:a hjälpen Säkerhet och räddning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.