Kurs i 1:a hjälpen

Jag är på jakt efter en bra första-hjälpen kurs som är tillämpbar vid t.ex. vandring och skidåkning. Jag har just gått en grundkurs hos röda korset, men den uppfyllde inte riktigt mina förväntningar eller behov. Någon som känner till en kurs där man lär sig saker som man har nytta av vid en olycka på fjället?

Har sett att SLAO har en 1:a hjälpen för skidåkning, någon som har gått den? Hur var den i så fall?

Tack för er hjälp,

/Johan
 
Är det SLAO:s "1:a hjälpen i skidbacke" du menar? Den har jag gått.
Tyvärr tyckte arbetsgivaren att tredagarskursen var för dyr, så vi fick bara gå den kortade varianten.

Jag tyckte den var bra, men den är väldigt inriktad på det första omhändertagandet i skidbacken och ev. transport till väntande ambulans.
För mig som jobbade i ett liftsystem var den alltså bra, men jag är inte helt övertygad om att den är rätt när man är på tur eller vandring.
Men all utbildning är ju bra å andra sidan och det är aldrig fel att repetera HLR!

Jag är själv inne på att gå en kurs hos Röda Korset, så det skulle vara intressant att få veta varför du inte tyckte den räckte till.
Mitt primära "användningsområde" är i fjällen.
 
Inom klättringen finns ju begreppet "kamraträddning" som går ut på att få en skadad av berget och sen transportera i terräng. Jag misstänker att du söker något liknande för skidbacken/vandring. Det vet jag inte om det finns, men du kan säkert höra med någon auktoriserad bergsguide, de jobbar ju både med klättring och skidåkning och kan säkert få in vandringsmomentet, om inte de kan skräddarsy en kurs. Dock brukar minimikravet för egna kurser vara att man är två som vill gå, så du få börja bearbeta någon polare.
 
Jonas P; sa:
Jag är själv inne på att gå en kurs hos Röda Korset, så det skulle vara intressant att få veta varför du inte tyckte den räckte till.
Mitt primära "användningsområde" är i fjällen.

Det var väl flera saker som jag hade velat ha annorlunda för egen del. För det första var kursen nästan helt och hållet uppbyggd på att ambulans kommer inom en halvtimme, något som känns väldigt orealistsikt i fjällen. Sen var den väldigt grundläggande, lärde egentligen inte ut något om att själv ta beslut om åtgärder (t.ex. om den skadade kan förflyttas). Något som man ju måste göra om man är ensam med en skadad i obygden.

Antar dock att det är en bra kurs om t.ex mormor skulle få hjärtstillestånd eller barnbarnet skulle sätta i halsen, men jag är ute efter något mer avancerat tror jag.

/Johan
 
...det låter som att det som efterfrågas är något i stil med Crossing Latitudes längre kurser, eller kursen i Ödemarkssjukvård som FBU har hållt i Hemavan.

Kamraträddning är egentligen bara div reptekniker, och handlar inte om hur man upprätthåller livsnödvändiga funktioner under längre tid eller under jobbigare förhållanden.

//j.
 
JoW; sa:
Det var väl flera saker som jag hade velat ha annorlunda för egen del. För det första var kursen nästan helt och hållet uppbyggd på att ambulans kommer inom en halvtimme, något som känns väldigt orealistsikt i fjällen. Sen var den väldigt grundläggande, lärde egentligen inte ut något om att själv ta beslut om åtgärder (t.ex. om den skadade kan förflyttas). Något som man ju måste göra om man är ensam med en skadad i obygden.

Jag tror inte SLAO:s "1:a hjälpen i skidbacke" är riktigt det du letar efter då. Den bygger ju på att man är i eller mycket nära liftsystemet och har tillgång till fullt utrustad räddningspulka, personal och relativt snabb evakuering.
Där jobbade var ambulans på plats inom 60 min, normalt runt 25, och uppe i backen 10 min senare om så behövdes.

Lägger till en länk till Crossing Latidudes kurs som nämns ovan.

http://www.crossinglatitudes.com/pages/kurs.htm
 
Sjukvårdskurser med betoning på friluftsliv

Johan, emaila mig på info@crossinglatitudes.com så ska jag berätta mer om WMI of NOLS och Crossing Latitudes första hjälpenkurser.
Hälsningar,
Lena Conlan
 
Kanske lite sent med detta inlägg....men jag gick för någon månad sen WILDERNESS FIRST RESPONDER genom Crossing Latitudes. Har gått SLAO´s "1:a hjälpen..." tidigare och kan lätt säga att WFR-kursen var kanonbra!! Jag lärde mig otroligt mycket mer än på SLAO´s kurs, den är å andra sidan inte lika lång.
De 10 dagarna WFR kursen tog gick otroligt fort.
Sen är det aldrig fel med en internationellt godkänd sjukvårdskurs om man vill börja jobba i ex nordamerika då denna kurs är obligatorisk.

Är du beredd på att satsa lite tid och pengar på BRA sjukvårdskurs rekomenderar jag varmt WFR-kursen!!!
 
WFR kurs

Patrik, vi tackar för din rekommendation. Jag vet att du lärde dig massvis men hoppas att du aldrig behöver använda dessa kunskaper.

Live by the 7 P's .... Prior Proper Planning Prevents Piss Poor Performance .... fast en olycka kan ju ske när man minst anar det och även om man har förberett både sig själv och gruppen väl.

Information om WMI kurser hittar du här: http://www.crossinglatitudes.com/pages/kurs.htm

Lena Conlan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.