Försäkring

Hej,
Vilka bolag tillhandahåller försäkring för en tur upp till 6200m?
Svenska klätterförbundets försäkring gäller inte.

/Daniel
 
Utländska försäkringar

För en sådan försäkring får du vända dig utomlands. Tror amerikanska alpinist förbundet(eller liknande) har någon försäkring. Och även frankrikes dito ska visst ha en.

Mvh, Per Nyberg.
 
Höjden en avgörande faktor

Vad jag vet så är det faktiskt höjden som avgör. Tror faktiskt att det är så att all klättring över 5000m faller under expeditionsklättring.
Sen så är det också beroende på var i världen man klättrar. Vissa försäkringar gäller t.ex. för klättring på en viss nivå i ex. europa medans samma försäkring inte gäller på samma nivå på ex. antarktis.

Ta kontakt med svenska klätterförbundet eller en utländsk klätterorganisation.
 
Re: Höjden en avgörande faktor

zeromaker; sa:
Vad jag vet så är det faktiskt höjden som avgör. Tror faktiskt att det är så att all klättring över 5000m faller under expeditionsklättring.
Sen så är det också beroende på var i världen man klättrar. Vissa försäkringar gäller t.ex. för klättring på en viss nivå i ex. europa medans samma försäkring inte gäller på samma nivå på ex. antarktis.

Ta kontakt med svenska klätterförbundet eller en utländsk klätterorganisation.

Då måste man ju definera klättring. På vissa ställen kan man ju typ gå upp över 6000. Jag diskuterande det där med expeditioner med min försäkringshandläggare med fick inget vettigt svar.
 
Tack för svaren,
Jag snackade med Folksam och de verkar ev vara villiga att sy ihop en försäkring, men den skulle kosta 2500 spänn. Jag tycker det lät dyrt.
Hittade ett danskt bolag med specialiering på reseförsäkring som hette ihi, och i deras finstilta text stod inget om undantag för höjd och vandring/klättring, men jag måste nog ringa dom och fråga.
Vad gäller expedition eller inte så tror jag också höjden är viktig, åtminstone har det oftast funnits med en höjdgräns varefter försäkringen inte gäller. Sen känns det som försäkringsbolagen kan få minsta kvällspromenad att definieras som en expedition och därmed slippa betala, jämför vissa diskussioner här på utsidan om vad som bör definieras som expedition.

/daniel
 
Dessa två täcker dit behov med råge:

http://www.aacuk.org.uk/ - max 6 veckor
http://www.ihi.com/


Vi förlorade ett läger + utrustning pga. en lavin på 6600 meter.
Ingen av dessa två täckte förlusten av min personliga utrustning, däremot hjälpte mitt försäkringsbolag där jag har min hemförsäkring.

Är dock tveksam till att hemförsäkringen skulle täckt en ev. helikopterräddning, räddningsaktioner eller likgrävning....

//Niklas
 
IHI har bra försäkringar. Villkoren i en vanlig försäkring säger ofta exempelvis max 4500m höjd. IHI gäller alltid oavsett vad som händer, men den är dyr som f-n.
Man kan dock teckna den per dag så det är bara att fundera ut vilka dagar man kommer vistas över 4500m och teckna IHI på dessa dagar, resten av resan täcker ju din vanliga olycksfallsförsäkring.
 
_Erik_; sa:
IHI har bra försäkringar. Villkoren i en vanlig försäkring säger ofta exempelvis max 4500m höjd. IHI gäller alltid oavsett vad som händer, men den är dyr som f-n.
Man kan dock teckna den per dag så det är bara att fundera ut vilka dagar man kommer vistas över 4500m och teckna IHI på dessa dagar, resten av resan täcker ju din vanliga olycksfallsförsäkring.

Då kan man ju inte ens bestiga kilmajaro eller gå upp till Everesr BC. Eller åka in i Ladak med bil.
 
Folksam

Skumt med Folksam. Nedanstående är deras svar till mig, gällande Nepalklättring och dykning i Thailand hösten 2004. Det gällde deras vanliga resförsäkring som jag tecknade efter de 45 dagar som ingick i hemförsäkringen. Jag tecknade 3 extra månader el. ngt liknande, minns ej pris men det var billigt i jämförelse med de jag jämförde med.

Vad sa de mer specifikt på Folksam? Vad var det som gjorde att det skulle kosta så mycket mer?


"Detta svar fick jag av Fredrik Åhrman
Reseskadereglerare Utlandsskador

Reseförs gäller för Nepal, när det gäller sjuk och olycksfall, oavsett om
det är krig eller inte. Men om du får en skada som har samband med krig
eller liknande, gäller inte försäkringen!

Försäkringen har ingen begränsning vad det gäller sk farliga sporter, såsom
att klättra, dyka osv!

Med vänlig hälsning
Folksam
Anders Lodin"


Det ska finnas någon österikisk alpinförsäkring som ska vara billig och bra annars. Googla lite så hittar du den säkert.

.daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Räddning, försäkring mm i italien Alpin / Bigwall 15
Ix Försäkring Alpin / Bigwall 2
mattias_tornudd Försäkring Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.