Försäkring

Jag vet att detta har varit uppe tidigare... Men men...

Jag ska vara i Chamonix ett halv år för att åka telemark, klättra och läsa franska.

Efter som skfs vanliga klätterförsäkring bara gäller i 40 dagar så tänkte jag skaffa en ny... Många rekomenderar Carte Niege. Så jag sökte lite på nätet för att kunna läsa lite mer om den och stötte på denna länk:
http://www.natives.co.uk/news/2004/10/16cart.htm

Där står det att Carte Niege bara gäller för att ta en ned från berget vilket är bra och den var inte speciellt dyr. Min vanliga försäkring täcker iaf klättring tror även offpist. Då till frågan behöver man ngn mer försäkring??

Har redan skaffat det kortet som säger att man är EU medlem och man har rätt till sjukvård och en resa försäkring genom CSN.
[Ändrat av Ix 2005-01-09 kl 12:18]
 
førsækringar...

hej du!

jo, det hær med førsækringar ær ett evigt krångel!

jag var i cham i fjol och hade carte neige, kostar en femhundralapp, men du blir hæmtad med helikopter utan frågor om nåt skulle hænda. dessutom får du, mot uppvisande av lækarintyg på att du ær sjuk/skadad så att du inte kan åka skidor, en viss summa pengar från den førsækringen. varje dag. pengar ersætter ju givetvis inte åkningen, men det ær alltid vælkommet ændå! tror det ær ganska mkt per dag, uppåt 1000..?

finns nån førsækring som heter ihi, en dansk, som jag vet lite før lite om, men som verkar tæcka allt inom klættring och skidåkning. ihi.com

har du csn har du væl støldskydd å sånt, kan ju vara bra... kolla så att skidorna ær ordentligt førsækrade också (æven mot kraschar, inte bara støld)...kan bli dyrt annars!! ;-P

skriv gærna hær om du hittar nån bra førsækring som håller mer æn 45 dagar!!

sara
 
caf

En ide kan ju vara att gå med i CAF (club alpine francais...) då får man förutom försäkring också rabatt på hyttorna i alperna. Ett klart bättre alternativ än skf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Räddning, försäkring mm i italien Alpin / Bigwall 15
dangermouse Försäkring Alpin / Bigwall 13
mattias_tornudd Försäkring Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.