Förhållanden Kebnekaisemassivet september?

Jag har lite funderingar på att fara och klättra i Kebnekaisetrakten senare i höst. Tuolpagorni via Silhuettleden eller Kaskasapakte via antingen sydväst- eller ostkammen är delar av planen, ev. kamvandring mellan Kebnekaises syd- och nordtopp.

Men jag har aldrig varit i området så sent på året. Mina närmsta erfarenheter är fjällvandring i mitten av augusti, men då har jag inte funderat över möjligheterna att klättra.

Är det överhuvudtaget rimligt att tro att man kan klättra?

("Klättra" i bemärkelsen klippklättra)

Klar risk för minusgrader på nätterna räknar jag med. I kombination med lite regn/fukt borde det kunna vara halt på morgnarna, men smälter det av snabbt eller blir det kvar hela dagarna?

Alla tips om hur det kan tänkas vara är varmt uppskattade!
 
Jag var där med samma ambitioner förra året, kom dit i slutet av Augusti och skulle vara kvar en bit in i September.
Vi missade finvädret med två dagar eller nåt, och istället var det snö över 1200 m.

Det blev inte mycket gjort, eftersom det var någorlunda isfri klippa vi skulle klättra. Vi blev mycket bestämt avrådda från Silhuetten och när vi första dagen var på väg mot Nygrens (eller Ostkammen), så ändrade vi oss på Björlings glaciär eftersom vi frös så fort vi stannade upp, och trots den dåliga sikten så såg vi att de delar vi skulle klättra var fulla med nysnö. Vi gick upp för Östra leden istället som förstås inte var ett problem, men den var ändå stängd för guidade turer.
(Finns nån bild i mitt album.)

När vi efter en dryg vecka åkte därifrån så var det äntligen klart väder, och jättefint. Då först kunde man börja se lite höstfärger, och det är inte otänkbart att det blev ett par klätterdagar för den välklädde, men troligen ingenstans med friktionsskor. Vi hade väl räknat med storskor - men ändå någorlunda bara klippor, helst tänkte jag använda friktionsskor på Silhuetten, men vid ankomsten till Keb så var leden tydligen så isig att en guide som var ute på fritiden hade vänt redan ett par dagar tidigare, då vädret ändå hade varit bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.