Förhållanden Wallis/Mattertal?

Jag var i Mattertal i slutet av juni. Då var förhållandena ok, men litet snö och kämpigt på vissa glaciärer. Jag hörde att det senare även varit stora ras på Matterhorn. Tänktet åka ner igen i september. Är det någon som varit där under juli/aug och vet hur läget är nu?
 
Vet inget om läget just nu, men har varit i Wallis aug/sept 2001 o 2002. Brukar vara mkt bra förhållanden ända tills första höstovädren kommer. Efter det 0,5-1 m nysnö som täcker in små söta crevasser...

hälsar My
 
Kom prexis därifrån

Har just varit och klättrat 2 veckor i Saas-Fee...

Det är mycket varmt i området, över 30 grader i dalen dagtid. 0-gradergränsen låg förra veckan (första veckan i augusti) på över 4500-meter, vilket innebär att det inte blir kallt annat än på natten ens på topparna.

Glaciärerna är mycket torra och smälter oavbrutet. Det är dock lätt att se sprickor. Tyvärr smälter snöbroar vilket försvårar klättringen. På Weismies har man satt upp stegar och plankor över "isfallet", men det håller nog inte så länge.

Där det normalt är fara för stenfall är det värre än normalt, ännu tidigare starter rekommenderas. Permafrosten släpper eftersom det är varmt länge även högt upp.

Nord-öst väggen på Lenzspitze är ständigt utsatt för stenras och uppvisar stora klipp-fält.

Jag får upp lite bilder mot slutet av veckan, maila mig direkt om du är intresserad.

Mvh
/föhl
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...