Fördelning av kcal/dag

Hej gott folk,

Mitt första inlägg här får handla om hur ni sätter upp era måltider per dag. Fått höra att 3500 kcal / dag är rimligt om man skall vandra ca 15km. Det jag undrar över är hur många mål samt hur ni fördelar dessa under dagen.
 
Slutat räkna kalorier för länge sedan men jag brukar ha:
Sommartid
Moronmål (varmt, tex gröt, ägg macka och kaffe)
Lunch (ofta ett kallt lättare mål)
Middag (ofta 2-3 rätter)
Lite snacks att småtugga under dagen.

Vinter samma förutom att det kan vara gott med en soppa som förvaras i thermos.
 
Hej & välkommen :)

Risken är du får lika många svar på din fråga som det finns vandrare. Efter många, ibland rätt eldiga, diskussioner på detta forum inser i alla fall jag, att vi alla är olika - både objektivt (t ex förmågan att ställa om till fettförbränning, känslighet för insulinöverslag...) och vad gäller subjektiva preferenser. Dessutom är vi olika tunga, olika väl tränade, har olika sorts muskelfibrer, är olika tungpackade, vill vandra olika fort i olika sots terräng...

Jag har en kompis som blir sur och svimfärdig om hon inte får mat varannan timme, medan jag själv inte märker någon skillnad alls förrän efter ett drygt dygn utan mat, och det bara vid intensiv ansträngning. Å andra sidan blir hon direkt pigg av en sockerdrypande jättefrukost och en hel chokladkaka som mellanmål, medan jag hamnar i svårartad "palt-coma" av den sortens snabbpåfyllning.

För egen del sätter jag därför ihop en kolhydratfattig matsedel med lågt GI, fördelar maten lite grovt på tre huvudmåltider (med lite tilltugg "on the go" i fickan), men låter stundens lust och aptit bestämma både tidpunkten och portionsstorleken. För kompisen skulle detta inte fungera alls.

Du riskerar ju inte särskilt mycket, om du helt enkelt prövar dig fram genom att låta dig styras av ditt eget välbefinnande. Inget teoretiskt svar du får på ett forum kan bli lika bra som din egen "skräddarsydda" erfarenhet.

Edit: Jag tycker ofta att det kan vara svårt att orka sätta i sig särskilt mycket mer mat än jag är van vid hemifrån, men det är ju ingen katastrof om man hamnar på lite underskott. För min egen del är det tillflödet av vätska - inte mat - som blir helt avgörande för både humöret och orken, men även där finns stora individuella skillnader.
 

avslutad210712

Gäst
Slutat räkna kalorier för länge sedan men jag brukar ha:
Sommartid
Moronmål (varmt, tex gröt, ägg macka och kaffe)
Lunch (ofta ett kallt lättare mål)
Middag (ofta 2-3 rätter)
Lite snacks att småtugga under dagen.

Vinter samma förutom att det kan vara gott med en soppa som förvaras i thermos.

Har också slutat räkna kalorier. Eftersom jag inte är ute några längre perioder än 10-14 dagar så spelar kaloriunderskottet ingen större roll utan faktiskt är det tvärtom skönt att tappa några kilon under resans gång.

Morgonmål: Gröt eller musli

Lunch: Numer oftast något frystorkat alternativt något egentorkat som inte skall behöva ligga i blöt tex köttfärs och mos.

Middag: Något egentorkat som kan få ligga i blöt ett tag medans vi slår upp tält och lite andra kvällsbestyr.

Kaffe alltifrån bara på morgonen för att vakna till att jag dricker kaffe vid varje måltid och även mellan.

Men framförallt mycket vatten speciellt om det är varmt ute
 
Det är dina matvanor och blodsocker det handlar om så gör som du brukar, plussa på mellanmålen lite och ha en go tur! Drick mer vatten än du tror.
 

Tack Joanna för ett välformulerat svar. Verkar som övriga inte heller räknar kcal.
Lite förvånad faktiskt. Ni måste ju veta vad ni stoppar i er? Hur mycket , kolhydrater, protein o fett?

Man vill ju gärna ha mat som är så energieffektivt för sin vikt. Men alla är vi ju olika :)
 
Marcus
du får gärna gå på livsmedelstabeller, SLV, Våga äta, SLV och Ulla Johansson Näring och Hälsa. Collin Fletcher skrev mycket klokt i sin The Complete Waker och dito gör Ray Jardine i sin Beyond Backpacking, FMs kokInstruktion etc, men när man ätit och druckit ett liv och lever närapå på övertid, vet man hur det skall vara, beroende på vad man vill uppnå.
Istället för att räkna kalorier bryr ivarje fall ego sig nog mer om hur maten kommit dit. YMMV
go tur
 
Tack Joanna för ett välformulerat svar. Verkar som övriga inte heller räknar kcal.
Lite förvånad faktiskt. Ni måste ju veta vad ni stoppar i er? Hur mycket , kolhydrater, protein o fett?

Man vill ju gärna ha mat som är så energieffektivt för sin vikt. Men alla är vi ju olika :)
Fast du har ju inte frågat om enegieffektiv mat, utan om kaloribehov och fördelning av intaget :).
Jag är nog en av dem som drivit "effektiviteten" rätt långt (dryga 600 kcal/100 g buren vikt i snittvärde), men anledningen är ju inte några näringsfysiologiska finesser, utan helt enkelt att jag vill slippa bära tungt på långa turer. Inom den ramen försöker jag naturligtvis se till att maten smakar gott, är hyfsat nyttig och mycket grovt räknat tillräcklig över den tänkta perioden - men när exakt och hur mycket jag stoppar i mig vid varje enskilt tillfälle får faktiskt styras av aptiten, vädret, humöret, en vacker plats att stanna till på etc.
 
Jag har räknat på vad jag förbrukat vid vandring och tung packning, ca 6500kcak/dygn eller så om jag inte minns fel. På ca 4000kcal går gränsen för vad jag fixar att äta. Så 3500-4000kcal per dygn skulle jag gissa vid längre och jobbiga vandringsturer, kanske runt 3000kcal vanliga klätterdagat :k)
 
Tror detta till viss del beror på ålder och kroppstyp som Joanna sagt tidigare. Jag är 178cm och har aldrig vägt mer än 62 kg i mitt liv så när det kommer till kalori-frågan så äter jag så mycket som möjligt hela tiden, har väl inte kollat specifikt men äter hellre för mycket än för lite, då jag inte behöver oroa mig för att gå upp i vikt.
 
Här kan du räkna ut ditt ungefärliga kaloribehov, packningsvikten och turens halva matvikt samt dina kläders vikt bör adderas till din kroppsvikt innan du ber räknaren ge dig ett ungefärligt värde.

http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

Som tidigare nämnt är det tuggigt att komma upp i rätt näringsmängd vid hårt arbete eller träning,
lättare allt underlättar verkligen.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.