Förändra kanaler för bågarna?

Har ett akka tourist 3 som jag köpte riktigt billigt (1700:) på en utförsäljning för ett par år sedan. Slog till mest pga. priset men även för att jag hade hört gott om det och gillar rymliga tält. Idealet vore givetvis ett Nammatj 3GT men som student är budgeten kraftigt begränsad.

Nu till min fråga: Kan man göra något för att bågarna lättare ska glida i kanalerna på tältet?

Efter att ha bott i ett Nammatj sommaren 2005 kan jag inte låta bli att svära över de rent ut sagt värdelösa kanalerna på akka tourist, det är ett mindre projekt att få igenom bågarna ibland.

Någon som har något tips/lösning på detta?

Tacksam för svar
 
Istället för att göra om kanalerna kanske den enklaste lösningen är att se till att bågarna är schyssta. Jag har inte provat själv, men testa med teflonspray på bågarna. Det borde göra att dom glider lite lättare.
En annan variant som är lite mer dryg är ju att kanske byta ut kanalerna till krokar som på staikat, fast konstruktionen i övrigt kanske inte medger detta, jag har aldrig sett ditt tält.

hoppas det löser sig/ Samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.