För stor sovsäck

Hej!


Efter att ha läst inlägg om för långa och för små sovsäckar undrar jag vad man ska göra om ens sovsäck är för stor. Ofta kan flickor känna det som om de inte räcker till för att hålla sovsäcken varm, det blir mycket kall luft i den när de är mindre än dem sovsäckarna är planerade för. Vissa sovsäckstillverkare har ju resårfunderingar i sina säckar just för att den ska hållas nära kroppen. Finns det nåt vettigt sätt att testa sånt själv på, eller har ni andra idéer?


Sov gott!
 
Knyt ihop säcken

Ett alternativ är att snöra av säcken med en rem. Annars kan man alltid prova barnsäckarna som ibland tar personer på 160-170 cm.


/JM
 
Skärp

Svårt att hitta en säck som är lagom stor överallt, det håller jag med om. För att hålla kvar varmluften kring ben/höfter kan man istället för att snöra av längden längst ner på säcken, snöra den med en livrem i midjehöjd. Kalluft som ändå smyger sig in får då mycket svårare att kyla ner en om tårna.. Anna
 
Min flickvän har en Marmot Angelfire-sovsäck, som är en speciell dammodell. Hon är väldigt nöjd med den, och har inte upplevt de problem ni beskriver. Har ni kollat på särskilda damsovsäckar?
 
Fyll ut.

Pula ned jacka och byxor etc i botten på sovsäcken,kan vara skönt att dra på sig fisljumma kläder på morgonen om det är minusgrader.


peter
 
Testa olika storlekar tillverkare och modeller

Olika tillverkare har olika breda och långa sovsäcksmodeller. Olika personer vänder sig också olika i eller med säcken under sömnen. Är man en ivändare så behöver man en större säck med glattare tyg på insidan. Är man en medvändare så är det OK med en trängre säck.

En tightare säck blir varmare.

Jag gillar breda säckar och har därför valt Haglöfs. Ajungilak och Mountain Equipment har tightare modeller.

Bland andra Fjällräven Siluett har extrautrymme vid knäna och axlarna så att man skall kunna vända sig lättare.

Högväxta kan beställa extra långa modeller. Är säcken för trång kan man köpa en kil som man vidgar säcken med genom att man sätter den i blixtlåset.

Kanske kan svaret vara intressant även för andra än ursprungsfrågaren.

Thure
 
Re: Testa olika storlekar tillverkare och modeller

thureb; sa:
Jag gillar breda säckar och har därför valt Haglöfs. Ajungilak och Mountain Equipment har tightare modeller.

Bland andra Fjällräven Siluett har extrautrymme vid knäna och axlarna så att man skall kunna vända sig lättare.

Högväxta kan beställa extra långa modeller. Är säcken för trång kan man köpa en kil som man vidgar säcken med genom att man sätter den i blixtlåset.


Thure
Ytterliggare ett alternativ är att beställa en sovsäck i precis den storlek man vill ha. Standardtipset är polska Robert's (dock bara dunsäckar), men det finns även andra. Det blir dessutom klart billigare än motsvarande säckar från Haglöfs, Fjällräven, ME osv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.