Flytande bränslen osv..

  • Trådstartare urban.norstrom@boliden.se (Urban)
  • Start datum

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Har ännu inte köpt nått mulitkök men det står mellan KAP och Optimus explorer.


Det jag undrar över är varför fotogen oftast prioriteras framför bensin i detta forum?


Flammar fotogenen upp mindre än bensin vid tändning?


Är det nåt problem att tända dessa båda kök inne i tältet?


KAP-brännaren verkar enligt detta forum inte passa i lilla trangiat, kan man modifiera trangiat på nått sätt? Vi använder nämligen titankastruller och dem passar inte i stora trangiat (för långt mellan kärlstöden).


Hur mycket fotogen/bensin krävs för en 8 dagar lång tälttur i april månad?


Nu är det slut frågor för denna gången.


/Urban.
 
Några svar...

Hej,


både KAP-Arktic och Explorer är gjorda först och främst för fotogendrift. Båda köken kan dock med mycket gott resultat köras på bensin. Även miljödiesel sägs vara utmärkt. Bensin är betydligt brandfarligare (lägre flammpunkt) än fotogen och medför därför större risk vid eventuella läckor i bränslesystemet. Den lägre flammpunkten ger dock kortare fövärmningstid.


För vinterturer (jag utgår från att ni ska till fjällen :) med KAP/Explorer kök (eller motsvarande) brukar rekommenderas dubbla mängden fotogen mot barmarksförhållanden p.g.a. snösmältning m.m. Detta är en generell och därmed slentrianmässig rekommendation. Jag har ännu inte använt dessa kök på långa vinterturer så jag kan inte säga om det är tilltaget i överkant eller inte. I sommras använde jag i alla fall 7.5 dl fotogen till mitt KAP-kök under 10 dagars vandring. Jag gick ensam och lagade 3 mål mat om dagen. Maten var av blandad karaktär, långa soppor eller kortare nudlar och andra snabba uppkok.


Både Explorer och KAP kan flamma upp vid antändning om brännaren inte är tillräckligt förvärmd. Försiktighet anbefalles vid osäkerhet. Vid vintertältning med grop i absiden bör det dock inte vara någon större risk även om köket ger ifrån sig några flammor inuti absiden.


Även om det skulle gå att anpassa små kastruller till ett stort Trangia är min åsikt att det inte är särskilt bra - vikten på köket blir mycket hög (stora Trangias vindskydd väger 400 gr.)samtidigt som kastrullvolymen blir minimal.


M v H,


Johan
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Fler svar

"KAP-brännaren verkar enligt detta forum inte passa i lilla trangiat, kan man modifiera trangiat på nått sätt?"


Du har nog missuppfattat något här. Läs mitt inlägg 143:2. Jag har använt KAP-brännaren i Trangia mod 27 (jag antar att det är det du menar med "lilla Trangia"), och det fungerar bra. Den enda skillnaden jag har upptäckt mot vanliga Trangia (mod 25) är att brännarröret inte snäpper fast i vindskyddet när man använder det lilla köket. Följden blir att brännaren inte sitter lika bergfast som vanligt, men jag tycker inte att det innebär några problem. Det går också bra att packa ner brännaren innuti det lilla köket.


När det handlar om bensin eller fotogen så har väl fotogen egentligen bara en fördel: Det är mindre brandfarligt. Råkar man handha köket lite fel och spiller ut bränsle är det liten risk för eldsvåda. Fördelen med bensin är väl att det ÄR brandfarligt, d v s förgasar sig vid lägre temperatur. Därför krävs inte lika omsorgsfull förvärmning av brännaren, och man kan dessutom enkelt förvärma med bensin om man inte har något emot att det sotar. KAP-Arctic är dock gjort för fotogen, och går faktiskt bäst på detta bränsle. Därför kör jag alltid fotogen i mitt KAP-kök när det går att få tag i.


Vintertid använder jag nästan alltid köket inne i absiden. Är man van vid tryckkök så kan man hantera dem så pass bra att det inte är någon större fara. Förvärmer man på rätt sätt får man inga höga uppflammande lågor. I detta avseende tror jag inte att det är någon skillnad på bensin och fotogen.


Förbrukning: Min bränsleförbrukning vintertid har faktiskt sjunkit med åren! Inte för att jag dricker mindre, utan för att jag har blivit skickigare på att utnyttja lågans värme. Jag brukar bränna ca 3-3,5 dl/dag i ett tvåpersoners matlag. Detta förutsätter vindskyddad plats, helst absiden, samt att allt vatten kommer från snösmältning. Är men tre personer på ett kök går det åt ca 4-4,5 dl/dag. För två pers i åtta dagar skulle det alltså bli 2,4-2,8 l.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
KAP-Arctic VS Optimus Explorer

Jag är ägare till båda köken, så jag har haft tillfälle att jämföra dem:


Fördelarna med Arctic är att konstruktionen är lite mer genomtänkt, pumpen är bättre och spriten i förvärmningskoppen är betydligt lättare att tända tack vare en ränna som går ner från ovansidan av brännaren. Nackdelarna är att det är dyrare, svårare att köra på andra bränslen än fotogen, och något tyngre.


Explorer har ju fördelen att det leveraras med ett eget litet benstöd/vindskydd, och går således att använda utan Trangiavindskyddet. Jag har använt originalbenstödet litet grann, och tycker inte att det är någon höjdare. Bl a så leds värmen inte upp längs kastrullen på samma sätt som på ett Trangia, och därför blir verkningsgraden lägre och bränsleförbrukningen högre. Det tippar också ganska lätt om det inte står på ett plant, jämnt underlag med hög friktion.


Om man tänker använda fotogenbrännaren i Trangiavindskydden så tycker jag att KAP-Arctic är ett bättre köp. Gunnar Finn ger också bra service om något skulle krångla. Vill man spara vikt och få ett kök med mindre packvolym kanske man skall överväga Explorer.


MVH


Peter Ask
 
Mer om Explorer/Optimus no.88/90 spritkök.

...som sagt, om man skall använda Trangia är KAP det bästa valet.


När det gäller Explorer är det så att brännaren egentligen är anpassat till något av Optimus spritkök no 88 eller 90. Dessa säljs inte längre i affärerna. Man kan dock köpa "reservdelar till sitt gamla Optimus" från Fotogen och Gasolservice i Hammarbyhamnen (sthlm). Priset blir högre än ett Trangia. Till skillnad från Trangia görs bara alu-kärl till Optimusköket.


Konstruktionen bygger på att man byter ut det medföljande Explorerbenstödet mot ett som passar inuti nedre vindskyddet på Optimusköket (köps också från FoGas). Slutresultatet fungerar bra men ser rått och prototypmässigt ut i jämförelse med ett Trangia. En snöplatta (eller motsvarande) behövs vintertid. Under barmarksförhållanden står köket stadigt - det undre vindskyddet styvar upp benstöden som inte kan flytta sig som på det ostagade originalet. Man kan också plocka av övre vindskyddet och ställa byttan direkt på benstöden men då försvinner poängen med de fasta Optimusvindskydden.


Jag har jämfört Explorer/no.88/90 med KAP-Arktic och tycker att effekten är jämförlig. Möjligen är KAP-köket något snabbare beroende på Trangiavindskydden. Prioriteras vikt tycker jag Optimuskombinationen är bäst (ca 3-400 gr. lättare). I andra fall, t. ex. på turer med andra trangiaägare, är KAP-köket bäst eftersom matlagningen kan koordineras på ett bekvämt sätt.


M v H


Johan
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Något förvirrat men..

Tack för dessa inlägg visst ljus ses i dimman. Det blir lite besvärligt med mängden bränsle börjar jag inse. Enligt Johan skulle mängden för 8 dagar på vinterfjället bli 1,5-2 liter (lite avrundat) och enligt Peter 2,5-3 liter dvs ca 1 kg mer? Som tur är ska vi ha pulka (var sin). För övrigt har jag byggt den enkla varianten av pulka enligt ett annat forum här på utsidan, dem blev mycket över förväntan faktiskt. Nu är jag ur spår, igen!


Jag inser att bästa lösningen nog blir att inhandla två nya titankastruller av den större storleken som passar i vårt gamla stora trangia, samt ett KAP-kök. Det blir billigare än att köpa ett trangia mod. 27. till våra 1 liters titankastruller. Jag får väl svälja viktskillnaden.


Funderar även på att plocka med gasbrännaren (liten) samt en liten gasflaska som "back up". Kommentarer till detta.


Vilka reservdelar kan tänkas vara bra att ta med till köket (KAP/optimus explorer)?


MVH


/Urban.
 
Min mängd...

...avsåg alltså vad jag förbrukade när jag vandrade ensam i 10 dagar med tre mål mat om dagen. Två personer skulle teoretiskt sett förbruka dubbla mängen d.v.s. 1.5 liter på tio dagar. Fördubblas mängden för att kompensera för snösmältning m.m. så blir den förväntade förbrukningen 3.0 liter eller 3 dl/dag för 10 dagar och två personer under vinterförhållanden, vilket motsvarar minimiförbrukning enligt Peters erfarenhet.


M v H


Johan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Prova dig fram till DIN förbrukning!

Det kan vara rätt så stor skillnad i bränsleförbrukning beroende på hur mycket man äter och dricker, hur snabblagad mat man har med sig, hur väl man tar vara på lågans energi, hur vindskyddat man har sitt kök etc. Andras förbrukningssiffror skall man inte lita på rakt av! Tag med lite extra bränsle första vinteruren, och prova dig fram till den mängd som du gör av med. Hellre komma hem med en liter kvar än att vara utan bränsle sista dagen!


MVH


Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MSR Dragonfly och bränslen Friluftsmat 2
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Bensinkök osv. Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.