Finns det supervarma pjäxöverdrag?

Jag skidar i Lundhags Guide BC pjäxor men fryser ibland om fötterna när det blir -20 och kallare på tältturer. Kan ta en timme att få upp värmen. Funderar därför på om jag skulle skaffa ett par riktigt varma pjäxöverdrag som jag kan ha på medans jag skidar. Finns det?

Det enda jag hittar när jag googlar är tunnare pjäxöverdrag till vanliga längdpjäxor, eller tjocka överdrag som man tar på hela pjäxorna när man tagit av skidorna.
 
Större pjäxstorlek och fler par strumpor och sulor?

Svårt att få lagom nrä det är varmare...

Har bara pjäxöverdarg som skyddar mot väta då jag skrinnar på blöt is, inget för ren värme i stark kyla.

/Patrik
 
Bra fråga,

De enda jag känner till är Berghaus Extrem Gaiters, som ett par gore-text överdrag med relativt tjockt foder inuti. Men det verkar som om de inte finns längre på deras hemsida (out of stock...), så jag vet inte om de fortfarande tillverkas. Men min fru har haft sådana med sig på våra vinterturer av samma anledning som du nämner.

Däremot verkar det finnas ett par av okänd storlek kvar på amazon i tyskland: https://www.amazon.de/-/en/Berghaus-Extrem-Gaiters-Blue-Black-Gore-Tex/dp/B00P6NJ3YK

Ett litet trick man kan ta till är att hålla pjäxorna över köket när det är igång så att det "blåser" varm luft in i dom, är betydligt skönare att ta på sig varma pjäxor. Och så är det mycket trevligt med "dun-skor" inne i tältet, så man slipper ta på sig pjäxorna förrän det är dags att slå ner tältet.

/ Stefan
 
Tack för tipsen, ska kolla in. Berghaus Extrem verkar ju bra men behöver egentligen inte värmen så högt upp, utan bara längre ner runt foten. Men kanske får sy något eget av en gammal dunjacka 😊
 
Alpina har en fodrad modell avsedd för deras turpjäxor. Jag tror de kallas Alpina BC Touring skoöverdrag. Jag använder de själv med mina Alpina BC1600 turpjäxor. Sätter på dem när det kallare än -20 men det brukar bli för varmt efter en timme så då tar jag av dem.

De är lite små i storlekarna. Pjäxorna har storlek 42 men sköoverdragen behövar då storlek 43-44.
 
Senast ändrad:
Kolla på dessa, har några liknande eftersom jag har samma upplevelse som dig. Det räcker långt med "ytterligare ett lager", även om det är tunt.


Det finns till slalompjäxor som värmer över foten, dessa tycker jag själv är smidigast, de är i neopren. Jag har köpt på skidshopar på skidorter, t.ex. Hemavan.
 
Har ännu inte provat mina Outdoor Research X-gaiters då det inte varit så kallt att jag börjat frysa i Lundhags Abisku Expedition Xplore.

Enligt recensionerna verkar X-gaiters värma bra: https://www.outdoorresearch.com/products/x-gaiters-269287

Dyra som attan till ordinarie pris, men jag lyckades hitta dem kraftigt rabatterade efter säsong.
 

Bilagor

  • DSC_0349~2.JPG
    DSC_0349~2.JPG
    1.3 MB · Visningar: 63
  • DSC_0350~2.JPG
    DSC_0350~2.JPG
    1.1 MB · Visningar: 63
  • DSC_0352.JPG
    DSC_0352.JPG
    826.2 KB · Visningar: 66
@Moga Har tittat på Lundhagsskorna då det är de enda jag hittat där fodret enkelt kan tas ur. Har idag andra pjäxor som iof är varma, men helt hopplösa att få torra på tur, även inomhus.

1) funkar dom bra i det hänseende på tur (även om du tycker dom är kalla)?
2) hur stabila är dom? Duger dom bra att åka skridskor med?

Har tyvärr ingen butik som jag kan prova, så innan jag beställer hade det varit bra med info. Hur små/stora är dom I storlekarna?
Har (ofodrade) kängor från Lundhags som jag tycker funkar bra på vintern. Torkar lätt och kan reglera värmen med sockar istället
 
Tack för ytterligare tips! Alpinas överdrag verkar för små tyvärr för mig eftersom jag har strl 47 och enl recensioner behöver man göra storlekar över. Men outdoor research gaitersen verkar ju grymma om man får tag på dem! Om någon har ännu fler tips mottages de tacksamt.
 
@Moga Har tittat på Lundhagsskorna då det är de enda jag hittat där fodret enkelt kan tas ur. Har idag andra pjäxor som iof är varma, men helt hopplösa att få torra på tur, även inomhus.

1) funkar dom bra i det hänseende på tur (även om du tycker dom är kalla)?
2) hur stabila är dom? Duger dom bra att åka skridskor med?

Har tyvärr ingen butik som jag kan prova, så innan jag beställer hade det varit bra med info. Hur små/stora är dom I storlekarna?
Har (ofodrade) kängor från Lundhags som jag tycker funkar bra på vintern. Torkar lätt och kan reglera värmen med sockar istället
Jag tycker dom funkar jättebra och är lagom varma ner till -15 kanske.
De uttagbara filtpjäxorna funkar toppen, de blir sällan fuktiga för mig och jag har dom i sovsäcken om nätterna.
Jag har strl 47 (har 46 i vanliga skor), det får plats en woolpowertjocksocka utöver liner men inte mer. Skulle kanske köpt 48 istället men har ej provat, de kanske skulle va för stora.

Jag åker faktiskt skridskor i dem och de funkar jättebra, men jag har å andra sidan starka fotleder :) varma och goa och vattentäta längst ner är de iaf.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.