Finns det inga Goretex-brallor utan blixtlås?

Jag behöver ett par nya regnbyxor som skall vara slitstarka. Goretex ligger då bra till. Men det verkar svårt att hitta några utan blixtlås nedtill eller längs hela benet. Eftersom jag skall vada med brallorna åtsnörda kring stövlarna vill jag bara ha ett par vanliga, enkla regnbyxor, sådana som fanns förr! Dessutom tycker jag inte att de skall behöva kosta mer än 1000 kr, men det kan man väl glömma. Finns det någon som kan hjälpa en frustrerad gammal vandrare med tips om en sådan enkel och osofistikerad produkt?
 
GoreTex vattentätt?

Jag kanske är helt ute och cyklar men brukar GoreTex verligen vara så vattentätt att man kan vada med det?
/micke
 
Jag har ett par GoreTex brallor... Limber (Haglöfs) De har ingen bragkedja eller fickor. Men de jag har är några år gamla.

Du kanske kan få tag på sådana ändå...

//Gustaf

Ps. De har ingen bra håll barhet mot stålkanter... DS.
 
Vattentät är ju meningen

"...men brukar GoreTex verligen vara så vattentätt att man kan vada med det?"

Det är ju själva meningen. Eller: så länge det inte finns dragkedjor så ska i alla fall väv och sömmar vara helt vattentäta. Annars är det bara att reklamera.
 
Inte vadtäta !

Nog håller de ordentliga regn ute, men man kan inte vada i dem !

Du kommer att bli blöt hur du än försöker !

Köp istället ett par långa överdragskängor från lundhags till det ändamålet.
 
Tierra Meili

Tierra Meili har inga dragkedjor och fungerar bra till vadning. Kolla recensionsbanken. Tydligen så är det numera Gor-Tex XCR i dem så de borde vara mer slitstarka än min variant i Paclite. Men byxorna siktar snarare på att vara lätta och smidiga än att vara slitstarka. Jag har lagat dem ett antal gånger när jag fått revor efter närkontakt med vassa klippor/stenar.

/Jonas U
 
Ba Tierra va?

NUI; sa:
Men det verkar svårt att hitta några utan blixtlås nedtill eller längs hela benet. Eftersom jag skall vada med brallorna åtsnörda kring stövlarna vill jag bara ha ett par vanliga, enkla regnbyxor, sådana som fanns förr!
Jag har letat efter just denna produkt - t.o.m designat egna eftersom jag vill ha med avsmalnande ben, men kan inte sy i GoreTex. Jag har bara hittat Tierra Sälka i 3-lagers Gore-Tex Chandra á 1799 och Tierra Meili i 2-lagers Gore-Tex á 1699 kr. Kolla på http://www.tierra.se Har ännu inte provat byxorna eftersom mina gamla Berghaus Salopetter håller än. Jag har problem med stor vidd över lår och bak med korta ben viket är direkt olämpligt vid blixtlås då man måste korta av byxbenen. // Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.