Drybags, finns det billigare utomlands?

Hej!
Jag har nu förhoppningsvis kommit fram till vilka storlekar på drybags jag skulle vilja ha. Det är fyra stycken, två 20-liters för sovgrejer samt kläder, en 1-liters för elektronik och en 3-liters för förband, plåster och mediciner. Så långt tycker jag att jag har prickat rätt efter att ha provpackat i påsar här hemma.
Tanken, då jag äger ett exped-liggunderlag, är att skaffa en schnozzel pumpbag att ha sovgrejer i (och det går snabbare att pumpa upp liggunderlaget) samt tre stycken foldbags/ul-foldbags. Som jag förstått det ska alla dessa vara vattentäta nog ifall man ramlar i en bäck, men inte passa för att bada med/sänkas ned under vatten.
Fråga 1:
Finns det något här jag borde tänka över, är det någonstans jag tänkt väldigt fel? Förbandspåsen kanske blir lite stor, men den går ju alltid att krympa om man pressar ur luften, och hellre för stor än för liten.

Skövde natur är den billigaste affären som har alla dessa inne vad jag har hittat, totalt 630 kronor.

Schnozzel pumpbag 195 kr
Fold drybag UL XXS 115 kr
Fold drybag UL XS 125 kr
Fold drybag XL 195 kr

Jag har kollat amazon och där hittade jag inte allt.
Fråga 2:
Känner någon till någon annan sida (inom EU för att slippa momskrångel) som har mycket billigare priser än vi har i Sverige?
 
Vad är det då egentligen som skiljer Karrimor mot Exped? Har ett tändstål från dem då det var väldigt billigt, men är det ett lite billigare märke med därmed lite lägre kvalité eller kan man kräva lika mycket från båda märkena?
 
Kvaliteten på Karrimors sortiment varierar oerhört mycket, från rent skräp till mer prisvärda fynd. Just deras drybags har jag dock god erfarenhet av, klarat en hel del slitage utan att börja läcka.

Yttermaterialet är betydligt strävare än Expeds varianter men det är ju mest en smaksak vilket man föredrar. Jag gillar strävheten då jag använder en stor drybag som huvudkudde :)
 
De verkar helt klart prisvärda, det enda jag skulle vilja ha är fler färgalternativ så att det blir lättare att hålla isär packningen.
Ser ut att bli Exped i vilket fall då jag även vill åt Schnozzel-bagen, och det jag hittar på internet är att de är lite tjockare och lite dyrare - därmed inte sagt tätare...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.