Filmtajm Strömsholm

Video från Strömsholm idag Lördag cirka 35-40 kubik m/s
http://www.youtube.com/watch?v=FVPVyP4q8Vk

Det är några plusgrader och vi har hela våtdräkter och paddlarjackor. Som synes vevar man på rätt friskt och efter en kort stund blir man ganska varm. Det är skönt med någon typ av handskar. Man klara utan problem några dopp och blir man för kall är det bara att sätta sig i bilen och åka hem till en varm dusch

Hans Friedel
 
Set ut som en trevlig tur.Jag blir sugen att testa lite strömmande vatten, men behöver en annan kajak då. Skickar med en bild från min Lördagstur, det var minus 5 i luften, och jag var tvungen att leka isbrytare i ca 100 meter till öppet vatten. Isen var nog bara 5mm ,men det "krasade" högt vid brytningen. Fortsatt minusväder så det blir att dra till Färnebofjärden så länge det går att komma åt vattnet där.
Var försiktiga i det kalla vattnet.
Stefan.
 

Bilagor

  • Isbrytning 1November 2008  5 minusgrader 011 (Medium).jpg
    Isbrytning 1November 2008 5 minusgrader 011 (Medium).jpg
    41.8 KB · Visningar: 487
  • Isbrytning 1November 2008  5 minusgrader 008 (Medium).jpg
    Isbrytning 1November 2008 5 minusgrader 008 (Medium).jpg
    46.1 KB · Visningar: 526
Färnebofjärden ligger ju mitt i Forspaddlarland Tyttboforsen och Gysinge ligger ju hyffsat nära.

Är du intresserad av forspaddling är det enklast att gå kurs hos tex Kajaktiv och om du sedan tycker det verkar vara kul. Så är det en bra idee att fortsätta i en klubb eller liknande. Uppsala, Falun, och Västerås är klubbar inom området. Även Sjöviksfolkhögskola kan ha verksamhet kolla med Bosse Wesslien.

Is kan vara lite läskigt kärnis på 5-10mm kan vara extremt hårt och jag har hört historier om båtar som i princip klyvits av isen . Fast det kan vara småkul att paddla i is.

Vi brukar sällan paddla om det är minusgrader. Några plusgrader och sol som det var i Lördags är dock helt OK

Hans Friedel
 
Hej!
Kul att se filmen från Strömsholm. Man känner igen sig i bakvattnen sen många års paddlande.
Jag och Kristina brukar åka dit åtminstone nån gång varje år, senast i augusti i år då det också var rätt skapligt med vatten (åtminstone för att vara på sensommaren).

Det känns lite tråkigt bara att slalomen har minskat så väldigt. Kommer ihåg på mitten av 80-talet när det var drygt 100 startande i Strömsholms slalomtävling och bl a kirunaklubben åkte ned med en hel buss. Det kommer man väl aldrig att få uppleva igen???

Kul att du designar egna slalomlådor. Någon C1a på gång? :)
 
Hej Curt

Vi har förmånen att bo 15 minuter från Strömsholm så vi är så ofta vi kan.

Den här hösten har det varit väldigt bra med vatten man kan kolla flödet på Mälarenergis sida.

http://www.malarenergi.se/t1log/waterflow.aspx

Det är bedrövligt att intesset inte är större för slalom. Slalompaddlare är helt klart de mest allrounda av alla paddlare alla kategorier. Synd bara att det inte finns fler aktiva

Hans Friedel
 
Hans,
Vad använder du för kamera? Är den monterad på en hjälm? Vattentät? Jag har funderat på en hjälmkamera för utförsåkning men om det finns en kanotlösning vore det ännu mer intressant.

Peter
 
Hans,
Vad använder du för kamera? Är den monterad på en hjälm? Vattentät? Jag har funderat på en hjälmkamera för utförsåkning men om det finns en kanotlösning vore det ännu mer intressant.

Peter

Hej Peter

Strömsholms filmen är filmad med en Pentax W10 monterad på en hjälm med ett enkelt fäste av 1mm aluplåt popnitat till hjälmen. Att få fast kameran på hjälmen kan vara trixigt det går med typ gummiband och remar.Men det är svårt att få till presisionen. Ett solit fäste fast fästat på hjälmen är stadigare. Oftast har man någon skrutthjälm man kan avara

Kameran sitter fram på hjälmen, kruxet är att hjälmen lätt blir framtung.
Man ser på filmen när paddlare paddlar igenom ett vågtåg ungefär mitt i filmen att det "studsar" rätt rejält.

I veckan fick jag min nya Oregon ATC5k jag beställde från Actioncameras

0aa443980ab67fbf1c32f68d4de78785.jpg


http://www.actioncameras.co.uk/ATC5K_Action_Camera_By_Oregon_Scientific.html

Jag har inte hunnit prova kameran ännu men den känns robust. Den skall vara vattentät till 3m Ända abret om man skall tro vad jag läst om kameran skall vara att bild kvaliten är lite siochså

Jag har kollat lite filmer på Internet och dom får duga. Kameran ihop med kort kostade dryga 2000:- vilket jag tycker är fånigt lite. Det finns förstås bättre kameror men då är de dyrare och sällan helt vattentäta.

I helgen skall det filmas så jag återkommer med mera film :)

Hans Friedel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.