Faran med snabba motorbåtar

Har hittills bara paddlat i sötvatten men tänker testa salt i sommar. Lite bekymrar jag mig för hur man upplever att man syns från snabbgående fartvidunder och hur ni erfarna havspaddlare tacklar den förmodade faran....
 
Se till att så mycket som möjligt hålla dig borta från vatten där de stora snabba motorbåtarna går, dvs försök utnyttja områden med mycket grund och stenar. Se till att du syns så bra som möjligt men förvänta dig inte att de ska se dig. Kort sagt se till hålla dig undan så gott det går och var mycket uppmärksam om du ska korsa farleder och liknande. Man har inte så stor nytta av att ha rätt enlligt sjötrafikreglerna som glasfiberspäckad köttfärslimpa.
Det brukar gå bra om man tänker sig för. Själv undviker jag mellanskärgården under högsommaren av just den anledningen.
 
OK. Dessvärre bor jag så till att jag måste korsa havets E3 dvs leden mot Strömstad för att nå ut i skärgården. Blir nog till att träna snabbpaddling.... för det är inte mycket utrymme mellan båtarna där under säsong. Bäst att undvika juli där kanske.
 
kajkajak; sa:
OK. Dessvärre bor jag så till att jag måste korsa havets E3 dvs leden mot Strömstad för att nå ut i skärgården. Blir nog till att träna snabbpaddling.... för det är inte mycket utrymme mellan båtarna där under säsong. Bäst att undvika juli där kanske.
Hehe...
Jag har själv korsat nämnda E3:a i juli för några år sedan. Det var väl inte det roligaste jag gjort med kajak om man säger så men det var samtidigt en nyttig erfarenhet. Man får bida sin tid och sedan paddla fort som attan när det kommer en lucka. Det gjorde vi och det gick bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.