F1 oduglig att tälja med

Jag köpte för en tid sedan en Fällkniven F1. Den fick dock först igår följa med ut i skogen. Normalt så använder jag Mora Classic 1 eller Mora 511.
Uppgiften för min finkniv var följande:
1) Öppna vacumförpackningen med korv. Funkade ok, men inte klockrent. F1:s spets biter sämre än Morans.
2) Klyva vedklabbar till tändved. Funkade bra. Här presterar F1 bättre än moran.
3) Tälja korvpinnar. Urusel! Kniven verkar helt oförmögen att avbarka/avtunna pinnar.

Min erfarenhet av kniv i skog är att 90% är just täljuppgifter. Jag fattar inte varför denna kniv får så fina omdömmen här på forumet. Är det fler som har liknande erfarenheter som jag eller har jag helt missat denna knivs förträfflighet?
 
Om du tittar på rena täljarknivar så har de helt annorlunda blad än F1.
F1 är en rejäl statuskniv men söker du en täljarkniv finns både bättre och billigare.
Ingen kniv är bra på allt oavsett reklamen, Samernas batteri med tre knivar har sin praktiska förklaring.
Du har råd med Moras båda täljknivar. http://morakniv.se/products/allround-50.1.55.1
go tur
 
Jag köpte för en tid sedan en Fällkniven.

Min erfarenhet av kniv i skog är att 90% är just täljuppgifter. Jag fattar inte varför denna kniv får så fina omdömmen här på forumet. Är det fler som har liknande erfarenheter som jag eller har jag helt missat denna knivs förträfflighet?

Jag kan inte mycket om knivar men jag tror att orsaken till att F1:an täljer dåligt är pga den konvexa eggen. Det gör den extra tålig och robust men ger dåliga täljegenskaper.

Finns många olika slipningar (?) jag kan inte alla namn men har hört skålslipning", "konvex slipning", "flatslipning", "konkav egg, "rak egg", "primär egg", "sekundär egg", "symmetriskt slipad", "asymmetriskt slipad" och felslipad...

En Mora är flatslipad (?) relativt tunt blad (?) och det ger bra täljegenskaper (?).

Nu får ngn annan ta över å förklara på riktigt :)
 
I bland

Jag köpte för en tid sedan en Fällkniven F1. Den fick dock först igår följa med ut i skogen. Normalt så använder jag Mora Classic 1 eller Mora 511.
Uppgiften för min finkniv var följande:
1) Öppna vacumförpackningen med korv. Funkade ok, men inte klockrent. F1:s spets biter sämre än Morans.
2) Klyva vedklabbar till tändved. Funkade bra. Här presterar F1 bättre än moran.
3) Tälja korvpinnar. Urusel! Kniven verkar helt oförmögen att avbarka/avtunna pinnar.

Min erfarenhet av kniv i skog är att 90% är just täljuppgifter. Jag fattar inte varför denna kniv får så fina omdömmen här på forumet. Är det fler som har liknande erfarenheter som jag eller har jag helt missat denna knivs förträfflighet?

Med stor risk för att kasta sten i glashus. Borde vara skit bakom spakarna om du inte lyckas få till en grillpinne med en F1. Men ingen har sagt att den är en täljkniv för finlir utan ett grovt verktyg som ska hålla för omild behandling. Det går givetvis att slipa om den men bladet är ändå tjockt för att öppna en stridsvagn.
 
jag gjorde en grillpinne i helgen med min F1, vad kan gå fel? det är inte direkt finmekanik vi pratar om
 
En fällkniven F1 är en hajpad kniv med ett användningsområde: Överlevnad med bristfällig materiel.

Kniven är med andra ord en kompromiss, men klarar torftigt av allt. Det tjocka bladet och den konvexa eggen gör den utmärkt som huggare när ved skall späntas upp, men påverkar täljegenskaperna.

Om du skall vara ute i skog och mark utan överlevnadsambitioner rekommenderar jag en morakniv i kolstål och en vettig yxa. Själv har jag en mora classic och en gränsforsyxa som inte ännu har svikit mig.
 
Tälj och slöjdknivar har korta, låga, planslipade blad och rejäla oftast symetriska skaft för olika grepp.
Fabrikaten ser rätt lika ut.
F1 ha rkonvex slipning och det ger en stark egg samt dåliga täljegenskaper.
Enklare blir det med bättre don.
go tur
 
Med stor risk för att kasta sten i glashus. Borde vara skit bakom spakarna om du inte lyckas få till en grillpinne med en F1. Men ingen har sagt att den är en täljkniv för finlir utan ett grovt verktyg som ska hålla för omild behandling. Det går givetvis att slipa om den men bladet är ändå tjockt för att öppna en stridsvagn.

Inga glashus i sikte. Inget problem med spakarna heller för den delen. Har heller inte stött på någon stridsvagn under mina skogspromenader. Det verkar vara ett återkommande mantra om att knivens duglighet i skogen mäts i dess förmåga att motstå omild behandling. Känns lite som att bedömma en gitarr efter hur hårt du kan slå den i marken...
 
Att säga att en konvex egg ger dåliga täljegenskaper är helt enkelt att fara med osanning.

Jag äger inte någon F1 men har provat flera och dom har då fungerat bra. Inte i närheten av en "Mora" men ändå helt ok. Min Fällkniven H1 kom med en väldigt lustig eggprofil vilket gjorde den helt värdelös på att bearbeta trä. En bekant har en H1:a som fungerade utmärkt direkt ur lådan. Kanske har TS exemplar av F1 helt enkelt en allt för stor eggvinkel. Kontakta Fällkniven och kolla om dom kan slipa om den åt dig.
 
F1 använder jag dagligen till att göra upp eld hemma. Den går att tälja med men man måste ha en helt annan vinkel för att lyckas på grund av den konvexa eggen. Prova igen. På första försöket hade jag hållt med dig. Värre är det att vässa kniven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.