Extralånga gaiters?

Jag har ovanligt små fötter, men normallånga underben. Får därmed problem med storleken på gaiters - antingen är de tillräckligt långa men glappar runt skorna, eller sluter tätt kring skorna, men har för korta skaft, som hasar ner och glappar mot mina 3/4-byxor.

Skulle alltså behöva någon extralång modell. Har litet halvhjärtat plöjt nätet i jakten på en sådan, men det blir rätt tidsödande, eftersom de flesta försäljare/tillverkare inte anger måtten. Har ärade expertkretsen några direkta tips, så skulle det alltså underlätta letandet.

Det måste vara något hyfsat robust, i paritet med mina nuvarande RAB eVent Hispar, eftersom de ofta används ihop med stegjärn och i mixad terräng. Men, som sagt, de måste ha långa skaft i förhållande till fotstorleken.
OBS: de får absolut inte vara smala! Jag har >40 cm i vadomkrets :).
 
Jag tror du behöver skräddade gaiters Joanna, utgå från ett par XL stora.
Får du delarna måttade och justerade kan vilket bilklädselsadelmakeri som helst sy ihop det åt dig.

go tur
 
Jag tror du behöver skräddade gaiters Joanna, utgå från ett par XL stora.
Får du delarna måttade och justerade kan vilket bilklädselsadelmakeri som helst sy ihop det åt dig.
go tur
Hmm, gaiters är för mig närmast förslitningsvara, och att få dem uppsydda (med blixtlås, kardborrlås, remmar/spännen, dragsko, hakar, tryckknappar, corduraförstärkningar...) blir mer än rimligt dyrt, om man riskerar att få göra om det med några års mellanrum.
Funderade på att bara sy på en bit i överkanten, men det blir ändå krångel med blixtlås, dragsko m m.

Så tips på något man kan köpa färdigt emottages fortfarande tacksamt :)
 
Tror du dessa skulle kunna vara något?

https://www.outdoorresearch.com/en/womens-rocky-mt-high-gaiters.html
https://www.youtube.com/watch?v=kgbw5UEskJM (Ohämmat okritisk, men videon kan ändå tillföra något jämfört med foton..)

Jag använder dem ofta på skidturer, och hittills har de gjort sitt jobb med beröm godkänt. Robusta men ändå helt okej följsamhet. Nu lämnade jag kvar mina i stugan senast, så kan kolla upp storlek och ta mått först när jag åker dit över jul - men det gör jag gärna om det är av intresse. Resåren i nederkant borde smita åt även några nummer mindre än mina 37-38, tycker jag. Dock finns en nackdel: av någon outgrundlig anledning har man valt en stum spännrem i damaskens överkant. Det är möjligt att det fungerar om underbenen helt fyller ut damaskerna, men för mig med inte så kaxiga vader har det inneburit att de tenderar att kasa neråt. Det var snabbt och enkelt åtgärdat genom att byta den stumma remmen mot en elastisk dragsko. Men värt att veta...
 
Tror seobserver menade att du skulle köpa ett par XL och få dem nerminskade i foten. Borde inte bli så dyrt.
Kollat den möjligheten och visst, men inte helt okomplicerat ändå, eftersom forpartiet är så specialformat. Åtsnörningen mellan fot- och underbensdelen blir dessutom alldeles för lös i stora storlekar, så den får åtgärdas samtidigt.
Allt går ju, men råkar det finnas någon riktigt lång modell så vore det ju enklast.
 
Har du kikat på Klättermusen? Mina fötter är 44-45 och tjejens är 38, vi kan båda använda dem utan problem. Längden är precis under knät och de är rätt styva så de kollapsar inte. Mina köptes 2002 men jag har iofs inte stegjärn ;). Men slitstyrkan är godkänd. Nyare modeller är i princip likadana, de har bara bytt membrantyg.

...har inte måtten omkrets vid vaden, men kan ju mäta på mina antika...upplever de inte som smala dock...

//J
 
Prova köp ett par byxor med ganska tajt passform runt vader och fäst gummiband i bensluten. Skippa gaiters. Blir mindre tätt och en sak mindre som går sönder, enklare å laga byxor. De flesta i min bekantskapskrets gör så för vinterklättring. Jag kör softshell byxor impregnerat

Om du går mkt i blötsnö i plusgrader har tex or softshell byxor med vattentätt längst ner
 
Tack för tipsen, Vintefjell och joru (samt seobserver i pm) - ska kollas!

kjpil: jag är kanske förstockat konservativ, men jag trivs otroligt bra med mitt väl beprövade combo 3/4-byxor + gaiters vid behov. Praktiskt att den "byxdel", som oftast blir blöt och snabbast trasig, är utbytbar. Samt lättare, smidigare och luftigare att slippa den, när den inte behövs :).
Att jag i princip aldrig hittar hellånga byxor som passar min tydligen konstiga kropp, bidrar inte direkt heller till lusten att leta nya :p
 
Lösningen?

Bump!
Jag har nu hittat gaiters med ett (ur min synvinkel) rimligt förhållande mellan längd, vidd kring vaden och fotomkrets, därtill som det verkar lite extra tätning mot skon.

Fotremmen består som ni ser av dubbla gummisnören, som löper runt hela foten och knäpps högst upp. Troligen hjälper detta till att hålla fast "fotkappan" lite bättre mot skon, och det är ju bra med förbrukningsdelar som är lätta att ersätta, men jag är ändå lite skum på både hållbarheten och den ev. ökade risken att fastna i gummisnörena med t ex stegjärn eller andra föremål, om man har otur.

Är det någon, som har testat?
 
Ska dom användas på sommaren o till vad för terräng??

Har geiters själv fån itab....använt dom 4ggr o har inte kommit på vad dom är bra till utom på vintern med turskidor..
Går man ner i surhål så håller dom inte tätt iaf..
 
Ska dom användas på sommaren o till vad för terräng?(...)har inte kommit på vad dom är bra till utom på vintern med turskidor....
Här, kanske?
Bilderna är från Tatra i oktober 2016, men jag hade användning för gaiters även i Norge, augusti samma år. Och det var inte alltid knähögt räckte till - bibs hade passat bättre :)
 

Bilagor

  • 119.jpg
    119.jpg
    69.2 KB · Visningar: 200
  • 259.jpg
    259.jpg
    122.8 KB · Visningar: 198
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
Alone in the dark Gaiters variant? Kläder 2
majjen Lätta gaiters Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.