Everest vs the rest

Ska ut å vandra en vecka mellan saltaloukta och kebnekaise i sommar! Vill hålla kostnaderna nere men samtidigt ha utrustning som duger så att man kanske slipper plågas av en dyngsur ryggsäck i en vecka.

Vi är två. Tjejen får låna en 55 liter haglöfsväska. Men jag måste köpa en väska! 2-3000 är mkt pengar och kanske duger en Everest Classic från stadium för 599 normalpris runt 1000. Är de som mycket sämre än lite finare märken?

Fungerar en Everest Classic 60 liter till sommarens vandringar. Den ska kunna bära ett tält på cirka 3 kg...

Synpunkter? Kanske andra tips på bra säckar runt tusingen!

// Alex
 
Everest må ha sina egna lösningar, men jag tycker att de flesta av deras produkter är klart användbara. När jag var scoutledare lyckades vår kår få till ett förmånligt avtal med Stadium så att våra nybörjare (well.. deras föräldrar) kunde köpa sin "första" utrustning till ett bra pris. Vi hade aldrig några problem med varken ryggsäckar, sovsäckar eller tält. Everest känns helt OK, men som en jämförelse skulle jag akta mig för t.ex. Biltemas motsvarigheter. När det gäller storleken på väskan så beror det ju på vad du vill ha med dig, vilket i sin tur beror på hur ni tänker bo etc. Erfarenhetsmässigt så packar man gärna lite för mycket, så ur det perspektivet är en "liten" ryggsäck bara ett plus. ;-)
[Ändrat av Tumbleweed 2006-04-10 kl 17:23]
 
Tro inte det blir några problem med Everestryggan. Men akta dig för att testa dom dyrare märkena, det kommer bara sluta med att du vill ha en. Sedan kommer du att gå och klagar hela leden på din billigare rygga.. =D
 
Everests ryggor har varit ungefär lika bra som de andra i flera år nu. Samma material, samma underleverantörer, samma lösningar. Men några år efter och till ett lägre pris.

Vet man vad man ska leta efter så kan man hitta juveler i deras sortiment.
Största bristen med deras ryggor är att de gärna lassar på en massa "finesser" som kanske inte alltid är helt nödvändiga eller genomtänkta.

Rådet att prova innan gäller ju även billiga grejer. Du kanske kan hitta en bättre säck genom att lägga på en femhundring och köpa en "instegssäck" från de dyrare tillverkarna.
 
Everest

Har oxå en gammal everest på 75 liter som har hängt med ett bra tag nu och har fungerat felfritt. lite gnisslig när man svettat in den bara...
 
Jag måste verkligen understryka hur slittålig den är, kanske är Everst ibland för tunga, men otroligt slittåliga. Har förutom alla friluftutflykter dessutom hängt med på över ett års sammanlagda backpackingresor då man verkligen bor i ryggan.
 
...

Det blev en Everest! Kunde inte motstå det låga priset! Jag tror den kommer passa perfekt för oss nybörjare denna sommar! Tack för svar!
 
Hej!
Mc Kinley kan också vara ett alternativ, det är inte heller särskilt dyrt och säljs på intersport om jag minns rätt.
I mina ögon är det ett mer friluftsinriktat märke än everest.

edit: läste nog inte inlägget innan så noggrant
 
alle_nilsson; sa:
hålla kostnaderna nere men samtidigt ha utrustning som duger så att man kanske slipper plågas av en dyngsur ryggsäck i en vecka

som ett "P.S"; Hur vattentålig säcken är behöver inte ha mycket med pris att göra. Everestsäcken blir säkert jättebra men skaffa ett ryggsäcksöverdrag och/eller en vattentät pack liner. många verkar nöja sig med sopsäckar men efter ett antal dagars i och urpackningar brukar de ha en del små hål.
 
jamo; sa:
alle_nilsson; sa:
hålla kostnaderna nere men samtidigt ha utrustning som duger så att man kanske slipper plågas av en dyngsur ryggsäck i en vecka

som ett "P.S"; Hur vattentålig säcken är behöver inte ha mycket med pris att göra. Everestsäcken blir säkert jättebra men skaffa ett ryggsäcksöverdrag och/eller en vattentät pack liner.

Till exempel Everest egna vattentäta packsäckar med rullöppning (tillverkas av WXTex, så det är skapligt bra skit).
 
jamo; sa:
Hur vattentålig säcken är behöver inte ha mycket med pris att göra.

Nej, det har ju till så gott som 100 % att göra med huruvida sömmarna är tätade eller inte. Alla ryggsäckars yttertyg är helt vattentätt.
Å andra sidan är det ju än så länge bara dyrare säckar som har tätade sömmar.

Förutom sömmarna kommer fukten såklart in genom öppningarna, så ju färre och bättre skyddade de är, desto vattentåligare.
Så vitt jag vet har Everest rullöppningar på sina säckar nuförtiden, vilket är bra för tätheten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.