• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Everest Circuit i slutet på septemeber

Hej, jag tänker vandra Everest Circuit. Info om rutt se: http://www.hionlife.se/vara-resor/vandra-i-nepal/everest-circuit/. Start i mitten eller slutet på september i år. Jag har inte varit i Himalaya tidigare men det är tydligen ingen svårighet att vandra utan guide om man inte ska bestiga några toppar. Jag har fjällvana från sommar och vinterturer med bland annat några soloturer i Sarek på erfarenhetskontot. Jag undrar om det finns någon som är intresserad av att göra den här vandringen med mig. Jag gör turen solo även om jag inte får sällskap men det vore ändock trevligare med sällskap. Turen tar ca 21 dgr men man behöver lite reservtid i bägge ändar med hänsyn till vädret vid flygning till och från Lukla, ca 4 veckor med flygresa till Katmandu får man räkna med att sätta av.
 
Om Du gatt solo i Sarek sa har Du erfarenhet sa att det racker och blir over for Everestleden. Se till att lasa pa om hur Du ska hantera den hoga hojden bara.

Jag har inte varit i omradet i september men en kompis var dar i september for nagra ar sedan och hon sag solen i totalt 1 timme pa 2 veckors vandring. Sa starta sa sent som mojligt i september ar mitt tips. Oktober ska generellt ha det basta vadret vilket aven lockar mest folk. Sakert skont att komma igang fore de flesta.

Om ingen nappar som vandringspartner har sa kan Du aven satta upp en notislapp pa Kathmandu Guest House anslagstavla utanfor hotellet. I oktober ar jag saker pa att manga letar polare att ga med. Om Du ger det nagra dagar sa bor det funka. Sitter ofta lappar dar om sallskap pa just Everestleden.

Du kan ocksa lasa Lonely Planets forum pa natet eller annonsera dar sjalv.
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/forum.jspa?forumID=16&keywordid=68

//Magnus H.
 
Tack för värdefull information, jag hade tänkt vara ute innan värsta turistströmmen drar igång men är vädret som du säger då är det ingen mening med tidig start i höst. Behållningen på en sån tur och stor orsak till varför man vill dit är de häftiga vyerna. Om man bara går runt i regnskyar blir man ju snuvad på upplevelserna. Jag prövar tipset om tursällskap på Kathmandu Guest House ifall ingen nappar här hemma.
 
Ok, jag har registrerat mig där, det som verkar bra med siten är att man måste speca tid och får det illustrerat i en kalender, det blir överskådligare så. Jag får se om det blir napp. Tack till skolanna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.