Ersätta Elan Stinger?

Jag är en rätt "medeldålig" telemarksåkare utan något större materialintresse.

Dock skulle jag behöva ersätta mina Elan Stinger som nu tjänat ut.
Jag söker med andra ord en ganska förlåtande allroundskida som helst inte kostar en förmögenhet.

Kan någon med bättre koll på skidmarknaden hjälpa mig?

Uffe
 
Vad har du för pjäxor? Var åker du? Utan att veta detta går det inte att ge något vettigt svar.

Vill ha ett par nya, billiga, lätta, smala skidor som är som stinger fast lite bättre kan du kolla på Fisher extreme tour. Ungefär lika fladdriga fast bättre kantgrepp. Kostar runt 1500:- från ställen som telemark-pyrenees.com och sportconrad. Inte bästa skidan, men prisvärd.
 
Jag har ett par Garmont Veloce pjäxor som även dom är några år gamla. Har dock inga planer på att byta ut dom.

Åkning, ja. Det blir mest pist och "pistnära offpist" om man ska vara ärlig.Känner mig inte som någon cool freeride snubbe :)

Uffe
 
Då ska du inte ha för breda skidor altså. Veloce kan funka till ganska breda skidor om man bara åker på mjukt underlag, men i Svenska isiga pister bör nog inte midjan vara mer än kanske 80 mm, max. Tyvärr är det inte såna skidor jag själv har koll på (är inne på andra paret Völkl Gotama), så jag kan inte råda till någon specifik modell.
 
Hej.

Själv åker jag på ett par Völkl Snowwolf och Scarpa T2. Detta är en kombination som fungerar både till pist och topptur. Skidan är mycket snäll och förlåtande om man åker den försiktigt men har en enorm potential om man trycker till. Mycket allround och jag vill inte byta. Sport-comrad har den för lite drygt 300€. Åker du med Garmont Veloce så skall du inte ha bredare skida än denna och kanske hellre lite smalare och med mindre skärning för att göra skidan mer förlåtande, men sådana skidor görs nästan inte numera, så det blir att leta på begagnatmarknaden. För ditt behov skulle jag vilja rekommendera en skida med måtten ca 100-70-90, och det är helt ute i dagsläget vilket gör fyndmöjligheterna stora. De fungerar bra i pist och har tillräcklig bredd för att klara svensk pistnära friåkning och är inte så breda att din pjäxa känns sladdrig.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.