Erfarenheter Aconcagua

Hej.

Jag planerar att ge mig upp på Aconcagua nästa säsong (om knappt ett år) och har lite funderingar som jag säkert kan få lite hjälp med här på forumet :)

Jag inser mina begränsningar och kan konstatera att jag kommer behöva vända mig till någon arrangör eller guide som fixar ett bra upplägg och ser till att expeditionen genomförs någorlunda säkert.

Genom google hittar man flera, exempelvis: (hoppas inte detta tolkas som reklam. Det är inte mitt syfte!)
http://www.aconcaguaexpeditions.com
http://www.patagonicas.com
http://www.grajales.net/

Och det finns garanterat många fler.

Är det någon som har erfarenhet av någon specifik arrangör? Både positiva och negativa.

När man läser bloggar o.d. ser man ofta ganska nedlåtande kommentarer om dessa typer av "expeditioner". Det är givetvis inte speciellt hard-core att få allting fixat åt en; mat, tält, kök osv. Plus att de håller relativt lågt tempo.

Jag fasar över att hamna i nån pensionärs-expedition. Kanske finns det arrangörer som riktar sig till de som är ute efter lite mer äventyr och är redo att fixa lite mer själva? (Kanske rentav gör att man kan spara en slant med?). Erfarenheter?
 
Ett tips är Swedish Expeditions. Har själv inte gått med dem men hört talas om dem via andra. De hjälper dig med pappersarbetet och logistiken, men du får bära själv. Inga kockar eller bärare. En ganska bra kompromiss mellan att anlita ett kommersiellt alternativ och vara självständig.

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Klart intressant alternativ. Tack för tipset!

Funderar också på vilka alternativ som minimerar risken för inte nå toppen. De flesta expeditioner lägger in minst 2 dagar buffert för att vara flexibel vid dåligt väder. Ju mer privat expedition man kör, ju mer man man flexa (givet att man har mat osv). En annan faktor är ju ration "guider" per "gäst" om bara delar av gruppen ska avbryta (pga tex sjukdom).
Någon som har kommentarer på hur ens chanser ser ut beroende på expeditions-former ?
 
Ett tips är Swedish Expeditions. Har själv inte gått med dem men hört talas om dem via andra. De hjälper dig med pappersarbetet och logistiken, men du får bära själv. Inga kockar eller bärare. En ganska bra kompromiss mellan att anlita ett kommersiellt alternativ och vara självständig.

Lycka till!

Mvh /Joel

Kan verkligen inte rekommendera dem. Rent blufföretag och för dig livsfarligt företag om du frågar mig. Har rest med dem till Ryssland och det var ett skämt organisatoriskt och säkerhetsmässigt. . Gick då under namnet Scandinavien Ascents. Men det är samma person som driver denna verksamhet; Jonn Lantz.

De har blivit sågade av Janne Corax för deras verksamhet i Himalaya. http://outsideonline.se/2008/02/kritik-mot-kaos-pa-muztagh-ata/

Finns en anledning till att de bytt namn antar jag...
 
Oj!

Ja det är precis sådana här saker som ger en anledningar att höra runt först innan man bestämmer sig för en arrangör.

Tackar och bockar för infon!

/Martin
 
Hakara på tråden och även jag undrar lite över DOs and DONTs. En snabb titt på nätet och man hamnari storleksordningen på druga 3000 dollar. Kan tänkamig att betala lite mer om det står i ralation till kvaliteten på guide/företag/resa.

frågan är bara.

1. Är det värt pengarna om man betalar "det dyrare" företaget.
2. Risken finns ju att man hamnar med ett gäng som inte pallar och då uppstår ju fråganom det kana vara ett alternativ att arranger allt själv. GIssaratt det är en del bestyr att ta tag i..
3. OM man väljer ett färdigt paket....vilket och hos vilken arrangör?


tar tacksamt emot tips från någon som vart där i " modern tid" :)

R
 
Kan verkligen inte rekommendera dem. Rent blufföretag och för dig livsfarligt företag om du frågar mig. Har rest med dem till Ryssland och det var ett skämt organisatoriskt och säkerhetsmässigt. . Gick då under namnet Scandinavien Ascents. Men det är samma person som driver denna verksamhet; Jonn Lantz.

De har blivit sågade av Janne Corax för deras verksamhet i Himalaya. http://outsideonline.se/2008/02/kritik-mot-kaos-pa-muztagh-ata/

Finns en anledning till att de bytt namn antar jag...

Det här var intressant: Jag åkte med dem till Elbrus för några år sedan och upplevde dem som väldigt bra och seriösa. Men sedan undrade jag varför företaget försvann. Vill gärna höra mer.
 
2. Risken finns ju att man hamnar med ett gäng som inte pallar och då uppstår ju fråganom det kana vara ett alternativ att arranger allt själv. GIssaratt det är en del bestyr att ta tag i..

Exakt. Det är klart intressant att veta "policyn" när folk kroknar.

Jag har varit iväg på två turer där man var beroende av okända gruppmedlemmar. Första var till Everest Base Camp då var vi en grupp på 14 pers och 3 guider. Rutten var helt utstakad så man hittade lätt själv. Där gick iaf en guide "fort" dvs höll i princip det tempo som de hurtigaste ville. Huvudguiden gick sist med de som knappt orkade och den 3e någonstans där i mellan. Folk som kroknade lämnades på övernattningsställen för att bli upphämtade på vägen tillbaka. Det uppstod aldrig nogot tjaffs. Allas behov var tillgodosedda.

Nr 2 var Mont Blanc. Här var det knivigare eftersom man var tvungen att gå inbundna max 2 per guide. Fem pers o tre guider. Ok. Toppbetigningsdagen. En kände sina begränsningar redan under aklimatiseringen o ville inte ens försöka på toppen. Han fick en egen guide att gå på en annan utflykt! 4 pers kvar på 2 guider. Dvs vill en vända kommer ytterligare en tvingas avbryta. Då parade vi ihop de starkaste med varandra. Efter några timmar när en av de i det "starka teamet" kroknade väntade vi in de andra teamet och knöt om. Mao full flexibilitet fast under reglerna "en guide per två gäster".

Vad gäller under Aconcagua-bestigningen? Man går inbundna endast vid Polska rutten? O då kanske i större grupper?
I vilken omfattning kan gruppen splittras upp? Säkert olika för de olika arrangörerna.

En av de billigare arrangörerna kör "max 12 gäster i gruppen" och "en guide per 3e eller 4e gäst". Frågan är hur de splittar.

En av de lite dyrare kör max 9 gäster + 3 eler 4 guider för normalrutten och max 6 (normalt 4) + 2 guider för Polska.

Generellt föredrar jag mindre grupper. Men en liten grupp kan även innebära mindre flexibilitet. Tex som i mitt MtBlanc-fall där vi gick 4+2 och var tvungna att gå max 2 per guide. Sjukt surt att gå med den som kroknar först o behöva vända pga det. Man får se till att teama upp med ett säkert kort ;)
 
Det här var intressant: Jag åkte med dem till Elbrus för några år sedan och upplevde dem som väldigt bra och seriösa. Men sedan undrade jag varför företaget försvann. Vill gärna höra mer.

Det ända de gjorde för den här expeditionen var att boka flygbiljetter och hotel. Resten fick alla deltagare ta hand om på plats. För det tog 17 000 kr.

Del av det brev jag skickade till Scandinavian Ascents efter expeditionen:

Jag är kritisk till hur ni säljer in Elbrus. Er beskrivning av den östra rutten är verkligen lockande för en natur älskare. Ni säljer in den som en orörd rutt och passar samtidigt på att klanka ner på normal rutten som ni beskriver ha ett hårt slitage av liftsystemet. Vår bestigning går från start till mål helt och hållet efter normal rutten. Katastrof helt enkelt. Om du åker till Kilimanjaro och har bokat Machame eller Umbwe men får gå Coca Cola. Då blir rejält besviken. Ändå tycker jag Elbrus normal led är sju resor värre som ”Svensson” rutt än Coca Cola. Elbrus normal led går bland liftar och slalombackar. Vi startar vår tur med kabinbana !!! Bara en sådan sak. Vad är det för en expedition som åker lift!!! Under vår vandring upp passerar vi kiosker där man kan köpa lunch etc. Flera i expeditionen åker ytterliggare en lift. Vår tur kan liknas ett öken landskap med en massa järnskrot. Väldigt långt ifrån den orörda natur som ni säljer in. När vi kommer upp till snön blir vi hela tiden omkörda av pistmaskiner som skyfflar upp lyxturister till sina hytter. I vårt högsta läger blir nattsömnen hela tiden förstörd av dessa pistmaskiner som kör upp toppbestigare så högt som det bara går. Expeditions känslan har försvunnit för länge sedan. Jag har köpt en produkt av er men fått en helt annan. Det är falsk marknadsföring från Scandinavian Ascents.

Jag är väldigt kritisk till hur ni rekryterar guider. På min resa har ni gamblat och tagit in en helt orutinerad guide på högre höjder. Direkt farligt. Guiden har aldrig varit i Ryssland och framför allt aldrig på berget. Och detta när ni själva vet hur kaotiskt det är i regionen. Det ser jag som ett hån mot oss deltagare som lagt ner väldigt mycket tid och pengar i detta projekt. Självklart skulle någon av er varit med.

Anledningen till att vi valde er som operatör var framför allt dessa saker:

1 Ni är ett litet företag där ni verkligen brinner för era kunder.
2 Ni hade ett väldigt humant stigningschema. Detta var extra viktigt eftersom jag är medveten om att jag får höjdproblem vid snabb uppstigning.
3 Ni verkade vara ett företag som sökte er utanför de normala lederna och hade kunskap om detta.
4 Ni vet hur man får upp en grupp på toppen. Uppfattningen var att ni hade en bra rate.

Så här i efterhand har det visat sig att ni INTE uppfyllt något av ovanstående.

1 Ni visade att ni inte brinner för er kunder genom att inte följa med på resan. Detta var en överraskning för de flesta när visade sig på Arlanda att ingen från er följde med.
2 Höjd schemat på vår tur blev inte alls som planerat. På Elbrus har vi endast två läger. Första natten på 3300 och sen andra på 4150. Detta gjorde vi på två dagar. I ert program har ni 3000-3700-4050-4300. Fyra dagar innan man når topplägret. Vårt snabba tempo försämrade mångas förmåga att vara tillräckligt acklimatiserad innan toppförsöket.
3 Att ni väljer att söka er utanför de normala lederna var som sagt ett tungt argument att välja er. Nu blev det tyvärr inte den led vi köpt.
4 Vi fick den uppfattningen via er hemsida att ni hade en bra rate när det gäller att få upp er kunder på toppen. Vår grupp var definitivt värd ett bättre öde. Alla borde kommit men på grund av er misskötsel blev det inte så.

Sen kan man väl säga att ingenting funkade organisatoriskt när vi var i Ryssland. Det fanns tex ingen mat när vi kom. Det gjorde att vi fick impuls handla. Det blev inte särskilt genomtänkt. Vi hade för lite mat och för lite genomtänkt mat. Är det någonstans det är viktigt att äta rätt så är det väl på bergsbestigning.
 
Beklagar den tråkiga Elbrus-upplevelse. Elbrus står helt klart på att-göra-listan för framtiden. Låter definitivt som om att man ska undvika normalleden.

Två frågor som är relevanta för tråden:

1) Hur längesedan vad det du hade de dåliga erfarenheterna
2) Fick du något svar / ursäkt / förklaring ?
 
Beklagar den tråkiga Elbrus-upplevelse. Elbrus står helt klart på att-göra-listan för framtiden. Låter definitivt som om att man ska undvika normalleden.

Två frågor som är relevanta för tråden:

1) Hur längesedan vad det du hade de dåliga erfarenheterna
2) Fick du något svar / ursäkt / förklaring ?

1) 2006
2) Skulle få 10% på nästkommande resa. Hyffsat skämt. Funderade på att driva det i ARN men kände att det inte var värt det. 100% säker att jag fått rätt där men det var liksom inte pengarna som va grejen. Det var totalupplevelsen som inte alls blev som man tänkt och det går ju liksom inte att göra om.

Vet åtmindstånde en deltagare som skulle vidta rättsliga åtgärder men vet inte hur det gick.
 
Är det någon som har erfarenhet av någon specifik arrangör? QUOTE]

Jag bokade via Inka Expediciones och normalrutten, inka.com.ar när jag var åkte till Argentina vintern -08. De var på alla sätt, i varje fall då, väldigt kundmedvetna och tillmötesgående. Vill minnas att betalning skedde via Paypal. Guiden var väldigt bra, liksom andra guider jag träffade. Jag blev tyvärr sjuk i "base camp" och fick en egen guide som följde mig tillbaka till Mendoza, vilket jag inte ens frågade om, de bara tilldelade mig en, dvs de gav ett väldigt säkerhetsmedvetet intryck. Tillbaka i Mendoza, så gav de många tips på alternativa aktiviteter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Fridaguerrero Aconcagua 2017/2018 Expeditioner 2
robert.karlstrom.77 Aconcagua Jan/feb 2017 Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Aconcagua Julen 2016 Expeditioner 0
Zorozv Aconcagua 15/16 Expeditioner 5
5igge Aconcagua 14 nov - 8 dec 2014 Expeditioner 8
achtung Aconcagua 2014/2015 Expeditioner 14
Crosstjeck Aconcagua dec-jan 2013/2014? Expeditioner 0
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
liquidmonkey aconcagua Expeditioner 3
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
finse Være med til Aconcagua? Expeditioner 0
goran.andersson.1485 Aconcagua Expeditioner 3
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
Alexander. Aconcagua Expeditioner 3
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
Cremytos Aconcagua Climbing Permit Expeditioner 5
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
virror Aconcagua 2011/2012 Expeditioner 2
Henke stj aconcagua 2011 Följa med? Expeditioner 5
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
danne_doppsko Bestigit Aconcagua 05/06 eller senare? Expeditioner 2
danne_doppsko Aconcagua Expeditioner 3
happy_mondays Aconcagua januari 2007 Expeditioner 2
silwerarrow Aconcagua 2007 samt andra spännnade resor!! Expeditioner 5
Ayreon Aconcagua? Expeditioner 2
jimisola Till Aconcagua Expeditioner 2
osse26 Aconcagua leder Expeditioner 3
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
haakonH Være med til Aconcagua i årsskiftet? Expeditioner 0
Thina 2005 Aconcagua...? Expeditioner 24
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
haakonH Aconcagua? Expeditioner 1
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
cajoh Kängor för Aconcagua Expeditioner 7
davidwembrand Aconcagua Expeditioner 7
jeffersson Expedition till Aconcagua? Expeditioner 7
mellgren Aconcagua.... Expeditioner 1
mellgren Aconcagua Expeditioner 11
vixlin Aconcagua Expeditioner 5
Mal Aconcagua Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.