Erfarenhet av märket "Brule Mountaingear

Är det någon som har någon erfarenhet av märket "Brule Mountaingear" eller vet något annat märke som tillverkar bra packväskor för långfärdscyklisten?


Tack på förhand
Anders
 

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Cykelväskor !

Själv har jag vatten täta cykelväskor från Ourtlibe vilka jag tycker fungerar jätte bra. Bra fäst anordning så att väskorna sitter kvar även på gropiga små vägar och trots detta är lätta att få av. Väskorna ska va vatten täta och jag har inte lyckats få in något vatten än i dem mer än när man stänger och öppnar dem.


Är allt positivt ? Nej då visst finns det brister även i detta system. På grund av kostruktionen kan man tycka att de är lite svår packade och avsaknaden av små fickor kan kännas begränsande.


Men på det stora hela är det skönt att slippa behöva tänka på regn kapell och att packa allt i plast påsar. Vi lever trots allt i Sverige där det nästa jämt finns risk för nederbörd.


Ska man cykla i torare klimat så antar jag att man nog kan hitta cykel väskor vilka är mer användarvänliga.


Brukar kompletera med en vatten tät pack säck so jag har liggande på packet hållaren.


Mvh Åke
 
Flera bra cykelväskor

Utöver Ortlieb, finns många fina tillverkare av cykelväskor, bl.a Karrimor, Carradice och Agu.


Den berömda långfärdscyklisten Mikael Strandberg skriver i sin "långfärdscyklistens guide till planeten" (bilaga till sin bok Nya Zeeland-Kairo) han har testat dessa tre märken och "samtliga håller måttet". Själv har jag god erfarenhet av Karrimor.


Ett bra tips är att ha olika märkning på cykelväskorna (t.ex. en blå kvadrat, en röd trekant, en vit cirkel och en gul rektangel), så att du direkt ser vilken väska som du stoppar ner respektive prylar i. Det underlättar när du ska leta reda på grejorna.


Ett annat tips är att inte alla väskorna behöver vara absolut vattentäta. T.ex. behöver ju inte köket förvaras helt vattentätt. Däremot är det en fördel om kläder kan förvaras helt vattentätt.


/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.