Epoxy-penseltvättips

Överallt läser man om att aceton skall användas till att tvätta använda penslar mm i. En annan metod som jag använder och som fungerar kanon är följande:
Fyll en glasburk med en lagom mängd T-röd eller Absolut vodka om du tycker det känns bättre. Vispa runt penseln i spriten 10-15 sekunder. Torka av lite, med papper eller en trasa. Förvara sedan penseln i en fryspåse i frysen. När den skall användas igen är det bara att låta den tina i några minuter. Jag har haft en pensel liggande på detta sätt ca två månader utan att något hänt. Eftersom epoxyn i spriten sjunker till botten och härdar så kan spriten användas gång på gång i burken tills den tar slut. Då är det bara att fylla på mer.
Metoden är både billig, miljövänlig och bra.
Den typ av epoxy jag använt är utan lösningsmedel (NM275).
Även överbliven epoxy har gått fint att frysa in några dagar.

/Hans
 

Guest

Gäst
mega-smart!

Megasmart! Ska pröva det efter nästa omgång av laminering. Hur länge kan man spara epoxi i frysen egetligen? Iofs tror jag det går att göra hur länge som helst med tanke på att dom säljer så kallad pre-preg på detta sättet.

Nu gäller det bara att gömma pensel i frysen så inte hustrun får reda på detta...

Min erfarenhet annars är att penselpriset är nära accetonpriset, dvs jag brukar ofta kasta penslarna efter avslutat arbete.
 
Re: mega-smart!

Ralf; sa:
Hur länge kan man spara epoxi i frysen egetligen? Iofs tror jag det går att göra hur länge som helst med tanke på att dom säljer så kallad pre-preg på detta sättet.
Jag tror man helst inte skall förvara den blandad mer än ett dygn eller två. Jag hade den i frysen i en vecka men då var den lite seg men den gick att måla ut och det blev bra. Testa på en bit spillvirke någon gång. Ha även epoxybehållaren i en plastpåse, kanske självklart med tanke på frugan :).
Det finns mängder med olika epoxysorter som har olika härdningstider mm, så pre-preg kan vara någon specialare.


/Hans
 
Hur smakar käket?

Småkakor innhållande fett tar åt sig av lösningsmedel från färg och sånt, har jag märkt. Smakar inget vidare, hävdar hon som brukar baka, dvs mor. Klarar det sig med din metod? T-röd borde ju vara fettlösande?

mvh
Marcus
 
Re: Hur smakar käket?

katt; sa:
Småkakor innhållande fett tar åt sig av lösningsmedel från färg och sånt, har jag märkt. Smakar inget vidare, hävdar hon som brukar baka, dvs mor. Klarar det sig med din metod? T-röd borde ju vara fettlösande?

mvh
Marcus

Det har inte varit några problem. Dels innehåller penseln bara små mängder alkohol efter avtorkningen, och sedan är avdunstningen ringa i den låga temperaturen. Eftersom jag håller till i min mors garage och därmed även nyttjar hennes frysbox, och hon har luktsinne som en blodhund, så är det ganska väl testat.
Jag har dessutom använt en hönökakepåse som bara varit löst hopknuten.
T-röd är ju dessutom etylalkohol, dvs vanlig 98% sprit med en liten tillsats av etylacetat för att den inte skall gå att dricka.

/Hans
 

Guest

Gäst
Re: Re: Hur smakar käket?

Hutt; sa:
T-röd är ju dessutom etylalkohol, dvs vanlig 98% sprit med en liten tillsats av etylacetat för att den inte skall gå att dricka.

/Hans

Jag har druckit T-sprit. Det gick utmärkt att dricka.

R



(men det smakade som faaaaaaaan)
[Ändrat av Ralf 2002-10-06 kl 18:58]
 
Re: Re: Hur smakar käket?

OK, jag tänke närmast på att epoxin borde ge smak om den nu är alkohollöslig. Fast om det nu inte dunstar borde det ju inte avge smak heller. Spriten har jag inga problem med :)

mvh
Marcus
 
Re: Re: Re: Hur smakar käket?

katt; sa:
OK, jag tänke närmast på att epoxin borde ge smak om den nu är alkohollöslig. Fast om det nu inte dunstar borde det ju inte avge smak heller. Spriten har jag inga problem med :)

mvh
Marcus

Epoxy utan lösningsmedel luktar knappt något. Observera att det finns epoxy med styrén i men det är inte den jag snackar om här.
Om ni nu skall dricka spriten, så ta bara inte ur burken ni tvättar penseln i, utan direkt ur flaskan. Risk för epoxyallergi :(

Hans
 
Re: Re: Re: Re: Hur smakar käket?

Problemet med epoxi brukar ju vara kontaktallergi. En del forskare hävdar annars att våra allergier beror på att vi har för dålig bakterieflora i tarmen pga för god hygien, och därför inte stimulerar vårt immunförsvar tillräckligt brett. Alltså finns det ett sätt att undvika kontaktallergin...

Dont try this at home!

mvh
Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Hudson Haak Glasfiber och epoxy Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.