Efterfylla dunsovsäck?

Jag har en gammal Caravan 1000 sovsäck, som jag är tämligen nöjd med, fast jag tycker att vissa fack är inte så fyllda som de skulle kunna vara.
Samtidigt är jag på gång att kassera en av barnens urväxta och utslitna dunjackor.
Jag funderar alltså på om inte det dunet kunde få göra lite nytta i min sovsäck.
Någon som gjort någon liknande operation? Tips om hur man får dunet från plats A till plats B utan att ha det i hela rummet? (Jag funderar på att blöta ner det, och sen tumla säcken torr när jag sytt ihop den). Sen antar jag att jag måste försöka bedöma dunkvaliten innan jag börjar. Säcken har H-fack, det borde väl vara hanterligt.
Som sagt, tacksam för alla tips.

/ Lennart
 
dunis

Jag hade samma tanke för ett år sedan. Min gamla Caravan superdown (-15) började bli tunn (klumpade sig fast den var nytvättad och ruggad).
Eftersom jag har varit på Nordiska Fjäder i Malmö ett par gånger, då de fortfarande tillverkade Caravansäckarna, så ringde jag dit. De sålde dock inte dun i lösvikt, utan det enda de kunde erbjuda var dunkuddar. -Tråkigt.
Damen förklarade att man måste sitta och dela på dunet i hela säcken genom att ta tag i tyget rugga isär klumparna (perfekt att göra framför tv:n tycke hon).
Att tömma säcken är lätt, tar bara dammsugaren med en helt ny påse och suger upp det. Att fylla den borde gå att göra för hand, dun på vift, suger man upp.

Någon som vet fler som säljer dun? (inte fjäder)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.