Editera waypointfil

Jag har en waypointfil med drygt 220 skridskosjöar till min Garmin 60C. Nu vill jag byta ut den bit i kommentarsfältet, där jag har matat in på vilket kartblad av gröna kartan (papper) som waypointen ligger. Jag vill byta ut Gröna kartans (terrängkartans) beteckning (t.ex 11VSO) mot den Tyvekkarta (t.ex BV01) som gäller. För SSSK-kartorna tänkte jag använda den kod som Utekartan infört (OS01-OS12).

För att göra det så enkelt för mig som möjligt, har jag tänkt mig att göra en stor del av ändringarna med en texteditor som finns i Wordpad eller i Excel. Ersätt alla ”11VSO” med ”BVxx”.

Vilket format på waypointfilen är lämpligst att spara den i, innan jag börjar editera. Jag vill att filen ska gå att läsa av samma program och gå att skicka till GPSen när jag är klar.

En fil i GarminDatabase2 är inte läsbar med Wordpad eller Excel.

Jag har senaste versionen av OziExplorer, Kartex 5, MapSource och G7towin. Kniper det kan jag installera någon gammal version av dessa program. T.ex har MapSource slutat stödja PCX5 formatet så i detta fall kan en gammal version vara bättre.

Så förslag på enklaste sätt önskas.

Per Brune
 
QziExplorers waypointfiler .wpt är rena textfiler som du kan editera i ex notepad.

Låter enklast att gå den vägen.

/Anders
 
I både Mapsource och G7ToWin kan man välja att spara som en tabbavgränsad textfil så det enklaste är väl att göra det i det program du använder mest...
 
Om du inte redan äger licenser til Ozi osv så kan gratisprogrammet GPStrackmaker vara ett alternativ. Med det kan du spara i bland annat textformat och Google Earth format. Dessutom är det väldigt snabbt och smidigt att editera waypoints och tracklogs i. Dessutom kan man skicka filer till polare som inte har Ozi.

p.s. Se till att ha licens på programmen, vem vet när Fredrik ringer och frågar om man vill bli stadsråd...
 
PR; sa:
I både Mapsource och G7ToWin kan man välja att spara som en tabbavgränsad textfil så det enklaste är väl att göra det i det program du använder mest...

Är der någon ort (sjö) som jag inte känner och inte har en waypoint på så använder jag Kartex (sök ortnamn).
Ska jag skicka kartor till GPSen så använder jag MapSource
Ska jag rita ut en trackfil på kartan använder jag OziExplorer.

Jag valde att redigera i en textfil skapad i OziExplorer. När jag blir klar så sparar jag waypointen så att dessa 3 program har tillgång till samma waypoints.

Just nu har jag 258 skridskosjöar/fjärdar. ”Tur” att regnat hela dagen.

Per Brune
 
miljövän; sa:
Om du inte redan äger licenser til Ozi osv så kan gratisprogrammet GPStrackmaker vara ett alternativ. Med det kan du spara i bland annat textformat och Google Earth format. Dessutom är det väldigt snabbt och smidigt att editera waypoints och tracklogs i. Dessutom kan man skicka filer till polare som inte har Ozi.

p.s. Se till att ha licens på programmen, vem vet när Fredrik ringer och frågar om man vill bli stadsråd...

Klart jag har en egen licens + riktillägg till Ozi.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.