Edelrid Mega Jul

Fett!

Men inte så fett att jag lägger min gamla trotjänare reverso på hyllan och beställer en sån här manick. Men om jag däremot var på jakt efter en ny broms skulle denna vara högaktuell!
 
Har så kasst internet här så jag ser bara bråkdelar av filmen... Men fattar jag rätt att den är hjälplåsande även när man säkrar försteman? I så fall kommer den ju ta över marknaden från reverso och atc guide... Om den nu funkar och är lika simpel som det jag var att förstå....
 
Har så kasst internet här så jag ser bara bråkdelar av filmen... Men fattar jag rätt att den är hjälplåsande även när man säkrar försteman? I så fall kommer den ju ta över marknaden från reverso och atc guide... Om den nu funkar och är lika simpel som det jag var att förstå....

... och de inte tar ut allt för mycket betalt...
 
Ca 50 spänn dyrare än atc guide på bananafingers. 23 gram lättare. Intressanta lösningar.

Vad ska man tro om tumgreppet vid snabb utmatning av ledare? Smart på sätt och vis- men är det en klok teknik? Risk att det blir svårt att få stopp på ett fall från det läget?
 
Ganska lik denna broms tycker jag. http://www.mammut.ch/en/productDetail/221001010_v_0044/Smart-Alpine-8.9---10.5.html
(Filmsnutt lite längre ned på sidan.)
För och nackdelar dem emellan?
Edelrids klarar lite tunnare rep.
Någon som provat Mammuts variant?
mvh
Johan

Jag har testat Mammuts första variant på smarten, det vill säga den som är singelbroms och inte gjord för två rep, vid topprepssäkring inomhus. Nog autolåste den, i alla fall på de tjockare repen som används på klättergym, men den var ingenting jag föll för. Att fira ner någon i jämn hastighet tyckte jag var oerhört svårt, även efter att ha använt bromsen en längre period och jag tyckte den gick i baklås onödigt ofta när jag matade ut rep till nedklättrande.
 
Ca 50 spänn dyrare än atc guide på bananafingers. 23 gram lättare. Intressanta lösningar.

Vad ska man tro om tumgreppet vid snabb utmatning av ledare? Smart på sätt och vis- men är det en klok teknik? Risk att det blir svårt att få stopp på ett fall från det läget?

jag tycker nog att det kan vara värt att testa... är den så bra som man får för sig i filmen så är det ju väl investerade pengar... bara det att den är lättare gör den ju mer intressant...

rädslan man har är väl att det ska vara nå tjorv med att mata ut rep till 1e man... isf blir den ju fort lagd på hyllan å så tillbaka till ATCn
 
Det Johan Norén säger är rätt så intressant. När man säkrar med en ATC så drar man med ena handen och trycker repet in i bromsen med andra handen. Med en Mega Jul så håller man ju handen still, så det blir bara en hand som jobbar för att få repet igenom bromsen, frågan är hur mycket roll det spelar? Jämfört med en Grigri och moderna tekniker är det oftast inte så mycket problem, i alla fall inte om man dessutom kan röra sig fritt på marken, och mata ut genom att ta tre stig framåt.
 
Det Johan Norén säger är rätt så intressant. När man säkrar med en ATC så drar man med ena handen och trycker repet in i bromsen med andra handen. Med en Mega Jul så håller man ju handen still, så det blir bara en hand som jobbar för att få repet igenom bromsen, frågan är hur mycket roll det spelar? Jämfört med en Grigri och moderna tekniker är det oftast inte så mycket problem, i alla fall inte om man dessutom kan röra sig fritt på marken, och mata ut genom att ta tre stig framåt.

kanske man kan använda "atc tekniken" även på megajulen?? altså måste man hålla handen stilla ? men förmodligen så låser den väl om man inte håller rätt....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.