Edelrid Boa?

Tjo,
Som nybörjare fortsätter jag spamma forumet med utrustningsfrågor. Jag och brorsan är i repköpartagen. Skulle säga att det mest nu handlar om topprepning, både inne och ute, men planen är väl att det ska bli lite ledklättring kommande säsong.

Jag har nu sneglat på Edelrid Boa på Add-nature. Nån som har nåt att säga om repet? Är det okej som nybörjarrep?

I övrigt mottages alla tips när det kommer till köp av rep, från märke till allmänna saker att tänka på.
 
Edelrid gör mycket bra rep och ett 60 meters för 1249:- låter super. Vill du ha ett rep som håller lite längre kanske du vill köra med det något kraftigare Python 10mm för samma peng.

Övrigt att tänka på är att använda en repsäck som du kan ha som underlägg när du är ute och klättrar. Sand i repet sliter ut det mycket snabbt.

Slå alltid en stoppknut i passiva repänden för att undvika att du firar av eller blir avfirad från repet.

Spännande tider väntar dig! Blir nästan lite avundsjuk.
 
Om du tittar på deras guide och repets egenskaper ser du att repet är för sport och klippa. Nog bättre att hitta ett rep som är lite styvare och tjockare. En annan fördel med lite kraftigare rep är att det tål fler ledfall. Ett tunt dynamiskt rep med mycket stretch kan vara problematiskt på långa topprep. Om man har säg 30 m ute och repet dras ut 9-10% innebär det närmare 3 m fall innan det tar stopp. De första tre metrarna kommer du att få markfall! Till renodlat topprep har jag ett semistatiskt grottrep. Då kan man också löpa hela linan ut (pun intended) och satsa på ett lätt smalt singelrep. Visst toppar jag också med mitt edelrid swift 8,9 mm singelrep om jag också ska leda eller vikten spelar roll, men jag vet om begränsningarna och är extra påpasslig när jag säkrar. Det är lite speciellt att göra ett topprepsfall på flera meter.
 
Tjo,
Som nybörjare fortsätter jag spamma forumet med utrustningsfrågor. Jag och brorsan är i repköpartagen. Skulle säga att det mest nu handlar om topprepning, både inne och ute, men planen är väl att det ska bli lite ledklättring kommande säsong.

Jag har nu sneglat på Edelrid Boa på Add-nature. Nån som har nåt att säga om repet? Är det okej som nybörjarrep?

I övrigt mottages alla tips när det kommer till köp av rep, från märke till allmänna saker att tänka på.
Jag vet inga om du bor i närheten av Stockholm, men du kan knata in på Decathlon i Bromma och kolla på Simond rep. Jag köpte hyffsat nyligen en 35m för inneklättring för 600kr, ett ganska bra pris tycker jag. Den töjer sig lite mindre än många rep jag klättrat med tidigare, lagom för klättring på bult tycker jag. Jag minns inga vad deras 60m kostade, men jag är ganska säker på att de ligger en bit under 1200kr. Kanske värt att kolla upp om du är i krokarna?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.