Durlingsled Kebne sydtopp.

Gick durlingsled upp till toppen nu i sommar, sommar kanske va att överdriva midsommar och snö från 700möh. Kanonled o gå, inte lika vanlig som västra o östra, lite längre.

Tänkte ta samma vända i vinter på turskidor, undrar om någon har erfarenhet av kebne på turskidor lr kanske t.om har skidat durlingsled. All info om durlingsled är välkommen, har inte så mycket erfarenhet...så även tips o råd för turer på turskidor är uppskattat.

Ni kan även skriva lr mejla på min hemsida vertical.se.
 
fortsättning... mer frågor.

turen jag beskrev ovan är mycket uppför/utför men även en hel del på platten, vad är att föredra randonée/turskidor/tele..
Vi funderar även på pulka?
Leverantörer och märken ..förslag på utrustning ?

Christian
 
hej Christian.

Jag har inte någon info om din tur men kan ge tips på utrustning. detta ær vad jag har nær jag går på vinter tur:
skidor: vølkl outback med g3 titan bindning och t2 støvel
pulka: næ! allt i ryggsæck(går inte så långa turer så det håller med Lowe Alpine 75 liter sæck)upp till 3 dagar.
stavar: black Dimond teleskop stavar i karbonfiber
stighudar: black dimond
stegjærn til skidor: Petzl og BD(sabertoth) til sko
byxa: Arteryx
jack Helly Hansen
luva: LA
handskar:Hestra, OR Pro och swix længåknings hanskar
flecce: LA (tjock) Helly (tunn)
under stæll: LA
telt: TNF Ve25
sov sæck: Hagløfs zest 40
liggunderlag 2 st thermarest "cellskum" z-rest?
dun jack:pHD
dun byxa:RAB
flecce byxa: LA(ibland arteryx "rho" marino wool trøja och byxa)
kokapparat: markill
och i tillegg div små pryllar som kniv sked lampa solbrillo, skidglasøgon osv osv
se gjerna på http://www.geilomg.com

robert
 
Jag har gått både upp och ned flera gånger på skidor, västra leden och Durlings led. Åtminstone nedøver kan jag rekomendera Durlings led. Om du startar på sydtoppen får du 1300 fallhöjdsmeter att glida på. Från sydtoppen kan du skråa mot sydväst och kommer då direkt ned till Durlings led, lämpligt om endast om det inte är stor lavinfara. Nede i själva dalen är det ju ganska platt men det räcker før att glida ner. En pulka är ganska jobbig att ha i nedførsbackarna. Jag har alltid en ryggsäck på 18-20 kg inkl. tält, mat osv. Det finns en lätt variant av en pulka, ("Paris pulka" tror jag, finns på t.ex globetrotter.de) som man kan dra ryggsäcken i på platten men också sätta fast på ryggans baksida när man kør medfør.

David
 
Lavin/risker osv.

När vi gick nu vid midsommar gick vi med snöskor upp mestdels av biten, vissa partier mot toppstugan var ju riktigt branta, erfarenheter från de som skidat upp den vägen.. Förslag på skidor pulkor osv. ?.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jooose Toppturs-sällskap Kebne Skidalpinism 0
LordHumungus Kurser i Abisko, Kebne etc? Skidalpinism 1
squarehead Gratis(!?) vintertur i Sarek/Kebne Skidalpinism 0
Kiron Högalpint i Kebne Skidalpinism 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.