dubbdäck

Kör ni med dubbdäck ock i så fall vilka..har int köpt några än kan inte bestämma mej comutar till jobbe mycket väg ofta slask mest saltade vägar men ibland is och snö då jag kör skogsvägen till jobbet,har 2 hjulpar så jag växlar sitter slicks på det ena paret har ett 2,3 albert däck ifram nu på det andra paret och ett tioga ibak funkar ganska bra..men nyfiken på dubbdäck dom har ju bra pris på cyclecomponents nu på 300 däcken men lite så att det kanske blir för tungt..skulle vara kul o höra vad ni åker på
 
Japp, kör på Hakkapelitta dubbdäck. Dock på en hoj av modell Ä 28". Jag cyklar mest i Sthlm innerstad, på ganska isiga cykelbanor. Dubbdäcken funkar faktiskt mycket bra, en enorm skillnad mot vanliga däck. I början hade jag bara dubbat fram, men efter att ha spunnit i uppförsbackarna slängde jag på bak också...
 
Samma här, har haft Nokian Hakkepelitta i många år på min MTB (till jobbet-cykel). Du kan fortfarande inte köra 220 i kurvorna men samtidigt har du betydligt bättre grepp än vanliga däck. Dock går dessa något tyngre än vanliga sommarsulor. Åtminstone för MTB så finns normaldubbade Nokiandäck för ca 260 kr till riktiga värsting av samma märke för ca 600 kr. Kan rekommenderas sålunda för säker cykling. Lycka till!
 
nillejohansson; sa:
Kör ni med dubbdäck ock i så fall vilka..

Jag bor i Umeå och cyklar till jobbet året runt. Nu i höstas köpte jag ett par Nokian WCX 300, och är mycket imponerad över greppet. Var ute med skridskoåkarna för ett par dagar sedan. Hur lungt som helst.
Det som är bra med just det däcket är att det har en massa dubb, men väger ändå bara 695g
 
Nokia Hakkepelitta A10

Har Nokia Hakkepelitta A10 i dimension 40-584 på ”vintercykeln”. Har inte vurpat sedan jag köpte dessa däck, för några vintrar sedan. Och man kan köra med normal fart även i kurvorna.

Per Brune
 
Jag har ett par Nokia Mount&Ground "W" som jag inte skulle vilja vara utan på isiga, spåriga cykelbanor. Man känner sig trygg helt enkelt. Det går lite tyngre på bar asfalt som sagt, men det får man ta.
 
Min erfarenhet utav dubbdäck är att det i princip inte går att vurpa med dem. Kör normalt med Nokia Hakkapelittan W240 för 28" och jag har aldrig vurpat på grund av halt väglag, däremot utav snövallar. Har även kört med ett par W106 som rullar betydligt lättare men ändå är väldigt säkra. Körde 70 mil på W106 och vurpade inte en enda gång. Den enda faran med dubbäck är att du riskerar att halka och slå ihjäl dig när du kliver av cykeln, då du inte har upptäckt innan hur halt det är.

Mitt råd: Välja tunga däck med mycket dubb om du kör hårt på vintern eller absolut inte vill vurpa. Men lätta däck fungerar också väldigt bra om du inte tar i så mycket i kurvorna.

PS. Akta dig för slasken då den är förrädisk även med dubbdäck.
 
Jobbigt om man ska långt

Jag har Hakkapelitta dubbdäck på min T-banecykel en 28 tums stålhingst från 50-talet (vintercykel 2). Tryggt men för seg att använda för arbetspendlingen (jag har 16,5 km enkel resa i Stockholms södra förorter).
För till och från jobbet har jag en 26 tums mtb med Shimano navväxel och rullbroms. På den sitter Nokia däck med bred gummiås och grov gummimönstring lateralt. Rullar bra på asfalt och grus och ger hyggligt grepp i snö och bottnar ned bra i slask.

Nervöst på is speciellt ojämna isskavler men det är sällan jag kör omkull och slår mig. Är mycket nöjd med Shimanos spdpedaler för vinterbruk. Bidrar till att hålla balansen. Överväger att testa Nokias minst dubbade däck på nästa vintercykel 1.

(Fanns det inte en snarlik tråd för någon vinter sedan?)

Thure
 
Jag är inne på tredje vintern nu med mina Nokian Extreme 296 och är grymt nöjd. Greppet är riktigt bra och dom bara möljer fram i slask och snö. När jobbarkompisarna kommer till jobbet och är sura och klagar över att dom farit fram och tillbaka i snömodden så har jag inte mörkt någonting utan bara cyklat på som vanligt.
 
Re: Biltema?

jbm; sa:
Hej!
Någon som har erfarenhet av Biltemas dubbdäck?
/J

Har inte testat dem själv, men tror att det finns nån tråd här på utsidan där de INTE rekommenderas. Sök på "biltema dubbdäck" eller liknande så hittar du nog nåt´.
Själv kör jag första vintern med dubbdäck. Ett par Nokian W106 (106 dubbar). Har dem på pendlarhojen till och från jobbet (1 mil enkel väg) och hittills är jag nöjd. De är nog ett bra alternativ om man håller sig till hyfsat plogade cykelvägar och vill ha bra utan grepp utan att det blir för trögrullat.
 
Jag klämde lite på Biltemas dubbdäck, och bestämde mig snabbt för att de inte håller måttet. Dubbarna var rundkulliga och kromade (stål?), helt utan det "bett" man får av normala lättmetalldubb. Över huvud taget anser jag Biltemas däck, och framför allt slangar, vara ganska mediokra om än billiga.
/R.J.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
Makker Dubbdäck till barncykel Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.